Откакто икономистът Милтън Фридман заяви, че единствената задача на бизнеса е да увеличи печалбата, има дебат дали компаниите все пак не трябва да имат и други, по-насочени към обществото цели, пише Bloomberg.
Разбира се, прието е, че една компания трябва да се опитва да ви продаде повече от нейните продукти и услуги. Да не го прави е страхотен начин да фалира. Затова решението на KLM Royal Dutch Airlines да окуражи своите клиенти да не летят - поне в някои ситуации - е доста интересно.
Холандската авиокомпания, част от групата Air France-KLM, пусна нова кампанията миналата седмица, която включваше изненадващи предложения как пътниците могат да помогнат за намаляване на вредните емисии, изпускани от авиосектора. Рекламата твърди, че докато "всички ние понякога се налага да пътуваме", понякога има по-добри алтернативи. "Наистина ли трябва да се срещнете лице в лице? Не можете ли да вземете влака?", пита тя.
Потенциалните заплахи за авиационната индустрия са видео разговорите и високоскоростните влакове. Но KLM да стане техен защитник е неочаквано - но пък може да помогне на компанията да успее в дългосрочен план.
Има смисъл да изпревариш политиците и общественото мнение и техният отговор на голямата заслуга на авиацията за замърсяването (около 2-3% от общите емисии въглероден диоксид, причинени от човека). Франция подкрепи искането на Холандия за нови авиационни данъци в Европа, а някои френски политици дори пуснаха идеята да бъдат забранени вътрешните полети по маршрути, по които може да бъде използван влак.
Подобни промени биха нанесли удар по KLM. Затова не е изненада, че компанията иска да се представи като отговорна и загрижена за природата.
Затова идва и кампанията. Разбира се, повишаването на билетите и премахването на някои маршрути ще помогнат далеч повече. Електрическите самолети са близо, но не достатъчно. А климатичните промени се случват по-бързо, отколкото учените очакваха. Усилията ни да намалим емисиите са твърде бавни.
И това означава, че слоганът "Не купувайте нашите продукти" може да стане широко приета бизнес стратегия.