Марк Зукърбърг заяви, че няма нищо против технологичните гиганти да плащат по-високи данъци в Европа в бъдеще. Той призова Организацията за икономическо сътрудничество и развитие да намери глобално решение на този въпрос.
Facebook и други компании бяха обвинени, че не плащат справедливи данъци в страните, в които работят в Европа. Според някои ОИСР се движи твърде бавно.
Във Великобритания Facebook плати само 28,5 милиона паунда корпоративен данък през 2018 година, въпреки че генерира рекордните 1,65 милиарда паунда от местни продажби продажби. Според управници тази сума е възмутителна.
По данни на BBC на конференция в Мюнхен тази събота Зукърбърг ще посочи: "Разбирам, че има недоволство от това как технологичните компании се облагат с данък в Европа. Ние също искаме данъчна реформа и се радвам, че ОИСР разглежда това. Искаме процесът на ОИСР да успее, така че да имаме стабилна и надеждна система занапред. И ние приемаме, че това може да означава, че трябва да плащаме повече данък и да го плащаме на различни места в нова рамка."
Великобритания заяви, че планира да въведе свой данък върху цифровите услуги през април, въпреки възраженията на САЩ. Този ход може да генерира до 500 милиона паунда годишно.
Не е ясно обаче как липсата на Саджид Джавид като финансовен министър ще се отрази на идеята. Джавид беше основен привърженик на данъка.
Франция се съгласи да отложи собствения си цифров данък върху продажбите, но само до края на годината, в очакване на глобално споразумение. Вашингтон беше заплашил да наложи тарифи за френско шампанско и сирене в отговор.
Какво е цифров данък върху продажбите?
Много правителства са загрижени, че американските технологични гиганти избягват данъци в Европейския съюз. Те твърдят, че данъците трябва да се основават на мястото, където се извършва дигиталната дейност - където хората избират стоката, която желаят, а не там, където фирмите имат седалище (например Ирландия).
В отговор Великобритания, заедно с няколко други европейски държави, предложиха нови данъчни правила.
Великобритания например ще облага с 2% приходите от търсачки, социални медийни платформи и онлайн пазари. Целта на Франция е за 3%.
Но търговските служители във Вашингтон са категорични, че данъците са несправедливи.
През януари министърът на финансите на САЩ Стив Мнучин заплаши с нови тарифи производителите на автомобили във Великобритания, като каза, че цифровият данък ще има "дискриминационен характер".