Италия скоро ще се присъедини към Франция, като ще въведе нов данък върху големите технологични компании - ход, който може да задълбочи напрежението между Стария континент и Съединените американски щати, пише The Wall Street Journal.
Новият данък ще влезе в сила от 1 януари. Подобно на Париж, Рим ще въведе 3% налог върху част то дигиталните приходи на компании с над €750 милиона световни приходи, като поне €5,5 милиона от тях трябва да са от Италия.
Решението на Италия усложнява по-широките усилия на над 100 държави да променят изцяло корпоративното облагане, за да го пренесат в 21 век. Множество държави казват, че щатските технологични гиганти плащат твърде малко данък на местата, където се намират потребителите им.
Засега повечето се въздържат да въведат собствен данък, но и все повече го правят. Очаква се съвсем скоро Великобритания и Канада също да обложат дигиталните приходи.
Проблемът се крие в отдавнашните правила, че данъкът се плаща там, където се създава стойността. Съвременните мултинационални компании - особено тези, които работят основно в интернет - могат да продават продуктите си през граница и оставят твърде малко данък за държавата, в които същите продукти са консумирани.
Европейският съюз направи опит да създаде единни правила, но се отказа заради опозиция от Люксембург и Ирландия, европейски дом на някои от технологичните гиганти.
Именно тогава Париж въведе своя данък, което пък бързо предизвика ответна реакция от Вашингтон. В отговор, президентът Доналд Тръмп предложи мита от до 100% върху някои френски стоки. САЩ заплашва с подобна мярка и Италия.
И Париж, и Рим са категорични, че ще отменят законите, ако бъде постигнато съгласие на ниво Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Подобно обаче не се очаква скоро.