Гигантът Apple успя да разреши в своя полза широкомащабен съдебен иск с американските производители на мобилни приложения, без да се съгласява на големи промени в политиките си, предава Bloomberg. Това е своеобразна победа за компанията, която често е изправена пред критики, че притежава твърде много власт.
Споразумението ще включва плащания на стойност 100 милиона щатски долара към създателите на приложения, вариращи от 250 до 30 000 долара на разработчик, според адвокатската кантора Hagens Berman. Клиентите на кантората твърдят, че Apple им е начислявала такси за разпространението на техните програми чрез iOS App Store.
Междувременно, нова рекламна политика ще улесни разработчиците да популяризират алтернативни планове за ценообразуване и начини за плащане - без Apple да взима част от печалбата. Apple отдавна позволява на разработчиците да рекламират външни начини на плащане - като Netflix Inc. например, който подканва потребителите по имейл да се регистрират на уебсайта вместо в приложението - но се противопоставя на практиката.
Новата политика гарантира, че Apple няма да забрани разработчиците за подобни комуникации. Това обаче не позволява на разработчиците да рекламират извън ценообразуването или начините на плащане в самите приложения. Споразумението също се отнася само до разработчиците на приложения в САЩ, оставяйки глобалната позиция на Apple непроменена.
Компанията "изяснява, че разработчиците могат да използват комуникации, като имейл, за да споделят информация за начините на плащане извън приложението си за iOS", се казва в изявление на Apple.
Компанията все още изисква от разработчиците да продават своите приложения - както и елементи и абонаменти в приложения - чрез платежната система на Apple, която взема между 15% и 30% комисионни. Apple намали сумата до 15% за разработчиците, които са генерирали 1 милион долара или по-малко годишно миналата година. Компанията се ангажира да продължи тази политика през следващите три години.
Споразумението също не изисква Apple да дава достъп на магазини за приложения на трети страни или така нареченото странично зареждане на софтуер. И компанията не трябва да намалява допълнително своя дял от приходите.
Практиките на App Store на Apple са подложени на засилено наблюдение през последните месеци, като критиците твърдят, че технологичният гигант е твърде доминиращ в индустрията. Американските сенатори се заеха с монополните положения, който Apple и Google имат с мобилните си операционни системи и извикаха компаниите на изслушвания в Конгреса. А Южна Корея е готова да стане първата страна, която налага ограничения на пазарите на приложения на компаниите.