Kогато предприемачът Боб Ким е бил посъветван да направи публична компанията си, това вероятно е изглеждало като най-печелившото решение. Първичното публичнo предлагане (IPO) е можело да направи него и акционерите много богати и да осигури блестящо признание за дългогодишната му упорита работа.

Той обаче е бил разколебан. В този момент Ким e принуден да вземе решение, което той определя като "най-трудното" в кариерата си. След като се впуска в тежък 6-месечен процес за листване, той в крайна сметка се отказва от сделката. Но дори и днес, това остава моментът, с който най-много се гордее, споделя Ким пред CNBC.

Той е основател и изпълнителен директор на Coupang, гигант в областта на електронната търговия на стойност 9 млрд. долара, който е наречен Amazon-а на Южна Корея.

Ким стартира компанията в Сеул през 2010 г., като тя бързо се е установила на онлайн пазара, вдъхновена от eBay. В рамките на 3 години платформата преминава сумата от 1 млрд. долара продажби и започва да излиза на печалба. Този бърз растеж кара инвеститорите да искат компанията да бъде публична, но Ким казва, че се е колабаел и не е бил сигурен, че този ход е най-правилният.

Изследване: Българските компании в дигиталната ера

Изследване: Българските компании в дигиталната ера

50% от фирмите имат собствен сайт, ежедневно използват компютър 32% от служителите

"Трябваше да сме честни със себе си и да кажем, че веднъж предприемем ли тази стъпка, е много трудно, поне в близко бъдеще, да променим посоката, в която сме поели", споделя Ким. Така почти в последния момент той спира процеса и се отправя на дългогодишно пътуване, за да превърне Coupang в т.нар. end-to-end e-commerce platform, предназначена да управлява цялото клиентско преживяване, от сайта до вратата на потребителя.

"Ако искахме да предоставим нещо, което наистина има значение за клиентите - 100 пъти по-добро, трябваше да преминем през огромно количество промени", споделя Ким. Трябваше да променим изцяло технологиите си, начина, по който правим бизнеса си и самия ни бизнес модел." "Мисля, че това беше изключително трудно, но е изборът, с който се гордея", добавя той.

Няколко години по-късно, това решения явно наистина се е отплатило. През 2018 г. инвестиция в размер на 2 млрд. долара от SoftBank дава на компанията оценка от 9 млрд. долара, което я прави най-значимия стартъп в страната.

"Coupang днес е с продажби за над 10 млрд. долара, нараствайки с 60% спрямо миналата година", споделя Ким. "Това не се е случило поради нещо, което сме направили тази година, а заради инвестиция, коствала време и усилия".

Ким казва, че все още няма намерения да листва компанията. "Нашето чувство за идентичност е здраво вкоренено във вярата, че не само ще стигнем до дълбочината, за да разберем какво наистина интересува нашите клиенти, но и сме готови да променим всичко, за да се случи това", споделя той.

"Не знам дали след 6 месеца или 6 години ще изглеждаме по начина, по който изглеждаме сега", продължава Ким, "Но мога да ви кажа, че винаги ще бъдем компания - технологична компания - която се опитва да приложи всичко от човешката изобретателност и технология за аспектите от живота на клиентите ни, които можем да подобрим. Това ще бъде константа".