Мъжете в България най-често кандидатстват за кредит за покупката на автомобил, а жените - за образование. През последната година хората у нас отделят по-малко пари за покупката на смартфони и телевизори за сметка на бялата техника.

За развитието на потребителското кредитиране и за нагласите на българите при вземането на заем пред Money.bg разказва Бруно Льору, който е новият изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси в България и Румъния.

Той има дългогодишен опит в областта на небанковото потребителското кредитиране. По-голямата част от кариерата му преминава в BNP Paribas Personal Finance - специализирана кредитна компания, част от BNP Paribas Group.

- Как оценявате състоянието на сектора на потребителското кредитиране в България?

- Мога да кажа, че като цяло пазарът расте. Банките и небанковите финансови компании отпускат повече кредити, а и прогнозите са, че през тази година ще видим по-чувствително раздвижване в кредитирането. Всичко това означава, че хората са по-уверени по отношение на финансите си и, че потребяват повече. А това е добър знак за икономиката, тъй като ръстът на вътрешното потребление ще бъде един от основните двигатели за нейното възстановяване.

Ръстът в кредитирането се потвърждава и от нашите данни. От 2008 г. насам новият бизнес на компанията ни постоянно расте, като ръстът през 2016 г. спрямо 2015 беше 15% на годишна база. Така надминахме обемите от предкризисната 2008 година със 7%.

- Какъв е профилът на хората, които най-често кандидатстват за потребителски кредит?

- Тук можем да говорим за търсене на различните възрастови групи. При кредитите за покупка на стоки на изплащане, е логично младите хора, до 29 години, да купуват по-често на изплащане смартфони и лаптопи.

Хората на възраст 30-39 години, които обикновено имат семейство и кариера, се стремят да подобрят стандарта си на живот и да обзаведат жилище и купуват телевизори, дивани и хладилници. Нашите данни показват, че по-възрастните използват потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане с цел смяна на остарели уреди като перални и хладилници.

Данните ни за България показват, че 69,3% от молбите за финансиране на покупка на употребяван автомобил са били подадени от мъже. Най-активни са били господата на възраст 20-39 години с 64% от заявленията.

Мъжете са били най-активни и при кандидатстването за кредити за ремонт на кола, подавайки 77,2% от молбите. Дамите най-често са кандидатствали за потребителски кредити за образование и лечение. Те са подали 66% о запитванията за обучение и 62% от молбите за медицински услуги.

- Вашата статистика за 2016 година показват, че най-често българите са купували на кредит смартфони и смарт телевизори. Кои са другите стоки, за които хората у нас теглят потребителски заеми?

През 2016 година получихме най-много молби за финансиране на покупката на телевизори и смартфони. Те бяха около 30% от всички над 380 000 молби, които хората подадоха към нашата компания. Традиционно най-търсената стока на изплащане е телевизорът.

Редица проучвания показват, че в домакинство има поне по две такива устройства, а за последните 15 години ние сме финансирали покупката на изплащане на над 420 000 телевизора.

Все по-голямо значение има и едра бяла техника, която става все по-търсена от хората. Ще ви дам един пример, през миналата година в топ 3 на най-купуваните стоки влезе пералнята, която измести лаптопа. Друг представител на този сегмент е хладилникът. Прави впечатление, че през 2016 година хората купуваха на изплащане по-големи и скъпи хладилници в сравнение с предходните години.

При бялата техника традиционно присъства и климатикът като най-предпочитаният модел е подходящ и за отопление, и за охлаждане и е с добри енергийни характеристики.

Бруно Льору

Източник: БНП Париба

Бруно Льору

- Кое е по-важно за българския купувач - марката или цената на стоката и за какво са склонни да дадат повече пари?

Тук наблюдаваме ясно разграничение между черната и бялата техника. В първия сегмент хората купуваха по-евтини устройства. Това е сериозна промяна в сравнение с търсенето през 2015 г., когато бяха предпочитани премиум моделите.

Най-търсеният смартфон през 2016 г. беше на цена 490-540 лева, а година по рано - 1 300-1 400 лева. Наблюдаваме спад в средните цени и на най-предпочитаните телевизори. През 2016 година хората най-често купуваха телевизори на цена 540-590 лева, а през 2015 г. най-търсените модели струваха 970-1 020 лева.

При бялата техника наблюдаваме противоположен тренд. Хората предпочитат по-висок клас модели, които са и по-скъпи. Например промяната при хладилниците е от средна цена 400-450 лева през 2015 г. до 600-650 през 2016 г. Ръст на цените наблюдаваме и при пералните машини и готварските печки.

Това показва промяна в мисленето на хората и търсене на най-доброто съотношение цена-качество. Например, клиентите са наясно, че секторът на електрониката се развива изключително бързо и, че след 2-3 години новият им телевизор, смартфон или лаптоп ще са морално остарели. Затова не са склонни да харчат много пари за такива устройства.

В същото време българите не се отказват от модерните технологии. Те искат смартфони с голям екран и бърза интернет връзка; телевизорите трябва да са смарт и "свързани" и отговарят на потребностите за забавление в домашни условия.

Що се отнася до бялата техника, ръстът на цените на най-търсените модели се обяснява с факта, че това са уреди, които не се сменят толкова често и затова хората са склонни да инвестират повече в покупката. Според нашите данни, има и известна цикличност при тяхното ползване. Статистиката показва, че пикове при покупката на изплащане на уреди като готварски печки, перални и хладилници се наблюдават на всеки 6-8 години.

- Какви кредити предпочитат хората - за стоки на изплащане или парични?

- Повишен интерес има към по-големи потребителски кредити с по-дълъг срок на изплащане. Към момента те формират около 2/3 от нашия бизнес. Данните ни показват, че в периода май-ноември 2016 г. трите топ проекта, които българите желаеха да финансират с потребителски кредит бяха ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребяван автомобил.

- Как ще се развие като цяло пазарът на потребителско кредитиране през 2017 г.?

- Данните на НСИ показват, че БВП продължава да расте. Добри новини са и тези за ръста на потреблението и намаляването на безработицата. С възстановяването на икономиката и нарастването на заетостта, ще се повишат и доходите на хората, те ще станат по-уверени по отношение на личните си финанси и ще потребяват повече. А повишеното потребление ще доведе до ръст на кредитирането. Така че прогнозата ни за пазара като цяло е добра.