Президентът на САЩ Доналд Тръмп многократно обеща на гражданите на своята страна да направи "Америка отново велика".
Тези негови думи се отнасяха главно до икономическата му политика, в рамките на която американските компании да се върнат в родината. И да бъдат защитени от нелоялната конкуренция и несправедливата спрямо САЩ световна търговия.
Но действителността се оказва много по-сложна в ерата на глобалната икономика, където няма граници за инвеститорите и транснационалния бизнес.
Разказваме за 6 култови американски компании и марки, които вече не са американски, а в ръцете на чуждестранни собственици.
Източник: flickr
Budweiser
Собственик: Anheuser-Busch InBev, белгийска пивоварна компания.
Този емблематична американска марка сега принадлежи на европейски гигант в бранша, независимо че на бутилките както преди пише "Америка".
През 2008 г. компанията бе продадена на белгийския пивоварен конголомерат InBev за $52 милиарда.
Източник: Wikipedia
Burger King
Собственик: Restaurant Brands International, канадска компания
Burger King е световно известна американска компания, собственик на глобална мрежа ресторанти за бързо хранене, специализиране за хамбургери. Нейната история започва през 1953 година в Джаксънвил, Флорида с ресторанта Insta-Burger King.
През следващия полови век компанията четири пъти сменя собственика си. Сега е притежавана от канадската компания Restaurant Brands International, която също е специализирана в областта на бързото хранене.
Източник: Wikipedia
Lucky Strike
Собственик: British American Tobaccо, британска тютюнева компания
Lucky Strike е култова марка американски цигари, чиято история започва през 1869 година.
През 1905 г. марката е придобита от компанията Tobacco Company, която в последствие става British American Tobacco.
Източник: Wikipedia
General Electric (поделението за битова електротехника)
Собственик: Haier, китайска компания производител на потребителска техника и електроника.
General Electric е известна американска марка, произвеждаща много видове машинна продукция - от локомотиви, турбини, атомни реактори, медицинско оборудване, самолетни двигатели, танкове и друго оръжие, космически системи до домакинска електротехника.
През 2016 г. подразделението на концерна за потребителска техника бе купено от китайската компания за $5,4 милиарда.
Източник: Wikipedia
7-Eleven
Собственик: Seven & i Holdings, японска икономическа групировка
7-Eleven е оператор на най-голямата верига малки магазини в 18 страни под управлението на Seven-Eleven Japan Co., Ltd., оперира главно под формата на франчайзинг.
Мрежата от магазини има над 36 хиляди обекта в Япония, САЩ, Швеция, Мексико, Канада, Филипините, Хонконг, Тайван, Тайланд.
Източник: Wikipedia
Holiday Inn
Собственик: британската компания InterContinental Hotels.
Компанията Holiday Inn е първата в хотелиерския бизнес на Америка, която започва да продава марката си под формата франчайзинг.
Holiday Inn е бранд, който обединява 7 световни хотелски брандове.
Сегашният собственик на компанията - IHG (InterContinental Hotels Group) притежава и управлява над 4 500 хотела в 130 страни по света.