Само преди две години огромният автомобилен пазар в Индия претърпя бум, а международните играчи се надпреварваха да инвестират там. Днес обаче ситуацията изглежда съвсем различна.

"Продажбите на автомобили в Индия са се свили с 31% пред юли, показват официалните данни. Това бележи девети пореден месец са спадове и е най-силният едномесечен спад от над 18 години насам", обяснява експертът Вишну Матур пред CNN Business.

По неговите думи значителното намаление ще окаже негативен ефект върху всеки един сегмент в индустрията.

Доскоро Индия беше обнадеждаващ пазар за производителите, като годишните продажби на леки коли там записаха ръст от около 33% за последните пет години. Големи международни компании, като Hyundai и дъщерната ѝ Kia инвестираха милиарди в страната.

Преди неочаквания риск прогнозите бяха, че Индия ще изпревари Германия и Япония, и така ще стане третият най-голям автомобилен пазар до 2020 година след Китай и САЩ.

След срива на продажбите обаче лидерите на местния пазар отчитат слаби резултати. Suzuki, която отговаря за грубо половината от продаваните в Индия коли, отчете 36,7% срив пред юли. Продажбите на Tata Motors, която държи Jaguar Land Rover, са се свили с 31%.

"Спадът принуди компаниите да съкратят над 330 000 работни места в шоурумите и в производството на компоненти", посочва Матур. По неговите думи конкретно автомобилните производители са намалили броя на работниците си с поне 15 000 души.

От местната асоциация на компоненти за автомобилната индустрия предупреждават, че тази "кризисна ситуация" може да даде резултат в освобождаването на милион заети.