Новият генерален директор на БДЖ Чавдар Трендафилов се съгласи да даде първото си интервю за интернет медия, след като пое поста в началото на месеца.

Г-н Трендафилов, каква беше първата информация, която изискахте след като стъпихте в длъжност?

Това беше информация от най-различен характер, която се отнася до финансовото състояние, административна информация  за взаимовръзките в дружествата. Предвид срещите с кредиторите на създадения от министъра на транспорта информационните технологии и съобщения Кредитен съвет основно наблегнахме на финансовите данни.

С какво впечатление останахте за текущото състояние на дружеството и налагат ли се някакви спешни мерки?

Информацията до голяма степен е публична и е обявявана няколкократно - големите задължения на „Холдинг БДЖ", и невъзможността да се разплащаме с кредиторите.

По отношение на дейността на дружеството, като предоставящо товарни и пътнически услуги, тя е обезпечена. Има обаче някои звена, които работят трудно с други, но това е предмет на една бъдеща административна реформа. Като обобщение мога да кажа, че дейността на дружеството не е спряла, друг е въпросът, до колко тази дейност е ефективна.

Има ли нужда от по-сериозна реорганизация на администрацията и ще се оптимизира ли нейният състав?

За да може ефективно да се вършат нещата, които са предмет на дейността на  „Холдинг БДЖ",  е нормално да бъдат улеснени връзките между отделните звена. Ще има пренасочване на административен персонал към други отдели и връзки, за да може действително да се върши работа.

Водели ли са вече разговори с кредиторите, откакто поехте компанията?

Работата на кредитния консултативен съвет е доста напрегната. Основното е информираност на кредиторите за състоянието на компанията и възможностите да погасява задълженията, които има. Водени са разговори с кредиторите по първия облигационен заем и са постигнати договорености, които след като бъдат подписани, ще бъдат оповестени. Надяваме се в хода на тези интензивни диалози да може да бъде осигурена дейността на компанията, така че да не бъде толкова притисната да изпълнява задълженията.

Все още ли е реална заплахата да загубим влаковете Desiro на Siemens?

Към настоящия момент няма такива индикации.

Каква беше причината да поемете БДЖ в момент, в който никой не иска да „кара влака", знаем за вас, че сте бил и машинист?

Да, локомотивен машинист съм, машинен инженер това е моя трудов път. Поканата на министъра на транспорта беше след като беше заявено,  че са необходими различни гледни точки в управлението на железниците и е нормално човек запознат техниката да има правото на глас при това управление. И заради това се съгласих и поех тази дейност.

Смятате ли, че ще можете да разчитате на подкрепата на синдикатите, които често са оказвали влияние върху управлението на компанията?

Мисля че синдикатите не трябва непрекъснато да се разглеждат като недоброжелатели. Вярно е,  е имало в миналото много преговори (Трендафилов беше шеф на локомотивното подразделение на компанията допреди две години, бел.ред.) по колективни трудови договори, удовлетворяване на искания на работници и служители. В тази връзка не смятам,  че синдикатите, ще пречат или ще затрудняват дейността на компанията, когато тя иска да бъде на едно по-високо и по-добро ниво, което да позволи нейните служители и клиенти да бъдат удовлетворени.

Има ли вероятност да има оптимизация на експлоатационния персонал?

Към момента основното, което се прави е една обща картина на дейността компанията. Тя трябва да покаже каква дейност се върши, по какъв начин се извършва, доколко тя е осигурена с хора и технически и след това може да стане какъв персонал е необходим?

Последната информация около приватизацията на БДЖ „Товарни превози" е, че има разколебани инвеститори, каква е ситуацията в момента?

До тук имаше запитвания, които са постъпили от обявените кандидати за купувачи, на които се отговаря своевременно и на този етап няма информация, че някои от тях се колебае. И четирите дружества проявили интерес са „на линия". Очакваме в края на месеца да постъпят и намеренията им за закупувани и тогава ще разберем, колко и какви инвеститори остават в процедурата.

Споделяте ли мнението на министър Кръстев, че дружеството не трябва да се приватизира на всяка цена?

Разглеждат се и такива варианти относно бъдещото функциониране на компанията, за да може при всички случаи тя да продължи да работи.

До къде стигна въвеждането в експлоатация на спалните вагони, които закупихте?

За спалните вагони също много се разказваше, но вече всичките са тук в България и са преминали необходимите лицензионни процедури. В ход е и процедурата от страна на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация", която разрешава окончателното им въвеждане в експлоатация.

Утре е предстоящото пробно пътуване и в продължение на няколко дни ще бъдат направени и изпитания при реална експлоатация, защото, ако се появят някакви дефекти или неизправност да бъдат отстранени гаранционно.

Надяваме се в началото на следващия месец те да могат да влязат в експлоатация по направленията от София към Варна, Бургас, Русе, Силистра и др.

Какви ще бъдат цените на билетите за спалните вагони?

Не предвиждаме цени различни от тези, каквито бяха, преди временно да преустановим предлагането на този вид услуга.

Каква е голямата цел, която стои пред вас, поне до края на тази година?

Смятам че целите пред БДЖ са нашите железници да могат да предоставят на клиентите услугите, за които са създадени на едно добро ниво и за тях да се говори с по-добри думи, така че БДЖ да не звучи грозно.