Само за последните няколко седмици цената на хляба се е повишила с около 10 ст.Това потвърждават потребители, производители и търговци. Сред причините за това са повишеното търсене и Covid кризата. Това заяви Марияна Кукушева, председател Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите в България пред БНР.

По думите й световната и българската реколта от пшеница е добра и като качество, и като количество, въпреки че има ферми, които са добили по-малко количества зърно. Covid пандемията също има своето влияние върху пазарите на зърно и пшеница.

Цените на пшеницата

"При затварянето на големите ресторантьорски, транспортни и туристически сектори се освободиха огромни финансови ресурси, които бяха насочени към покупка на зърнени култури, защото от тях се приготвя основната храна на хората и защото зърното има по-дълъг срок на годност. Това повишено търсене на зърно, с огромни парични ресурси по отношение на зърното, доведе до непознато през последните 6 години увеличение на цената на пшеницата. Цената се променя с тенденция да продължи да расте. Качи се и цената на брашното." - коментира Марияна Кукушева.

Според нея, друга причина за повишаване цената на хляба, са увеличените средства за запазване живота и здравето на заетите в бранша в месеците на пандемия.

"Нашите работници не работят от вкъщи, мисля, че по-голямо геройство е да ставаш призори, да тръгваш в ранните часове на деня и да изпълняваш своите служебни задължения" - каза Кукушева. По думите й една част от работниците са напуснали, заради страха от коронавируса, защото те също са на първа линия, по сигнали на някои фирми. Но държавата не включва в мерките срещу COVID - 19 хлебопроизводителите и сладкарите.

"Държавата поощри работещите на първа линия с финансов ресурс, но не и риска, който поемат всички заети в хлебопроизводството - производители и дистрибутори. Ние увеличихме заплащането, с което увеличихме и мотивацията на хората да идват и да работят. Но не поучихме нужното уважение като отношение от държавата, което е леко обидно. Не получихме човешката благодарност на нито един държавен ръководител затова, че продължаваме безмълвно и безотказно да работим всеки ден" - заяви Кукушева.

Тя сподели, че браншът няма диалог с държавните ръководители и не е необходимо да "проси благодарност", каза тя.

Търговци продават промоционален и преоценен хляб

В момента у нас има търговски вериги и малки квартални магазинчета, които продават хляб на промоционална цена. Това е един от търговските методи за да не се променя цената на масовия хляб. В същото време, непродадения до обяд хляб в големите търговски вериги, също се продава с коригирана надолу цена.

"Прогноза за цената на хляба за след Нова година, няма кой да направи в момента. Вече имаме оскъпяване цената на енергията, на транспорта, на банковите кредити, лихви и такси, които бизнесът плаща. Има оскъпяване цената на човешкия труд и не на последно място, цените на опаковките. Предстои десетилетието на "зелената сделка", това означава, инвестиции на бизнеса в много направления, едно от които, е опаковането" - обясни още Марияна Кукушева.