Инфлацията сериозно увеличава не само разходите за енергия, горива и ток, но оказва влияние и на цените на куриерските услуги. Само за месец този вид доставки са поскъпнали със 17%, сочат последните данни на Националния статистически институт (НСИ) към ноември.
В последните няколко месеца опашките пред офисите на куриерските фирми нарастват, т.к. голяма част от онлайн купувачите предпочитат по-ниската цена на доставка до офис на куриер пред доставка до врата, в случаите, когато доставката не е безплатна и не се поема от онлайн търговците, а я заплащат потребителите.
"Причината за ръста на цените са увеличените разходи за гориво, както и пътните такси. Увеличението е между 0.42 лв. и 1 лев с ДДС за пратка между офиси", разказва пред money.bg Жанет Найденова, председател на Българска Е-комерс Асоциация.
Според думите й конкуренцията е движеща сила за развитието на куриерските компании.
Освен "Еконт" и "Спиди" на пазара има и други куриерски фирми, някои от тях са от първите куриерски фирми в България, като "Ин Тайм", например, които се развиват устойчиво, обслужвайки не само B2C онлайн търговията, но и B2B онлайн търговията.
"Други куриерски фирми навлязоха последните 2-3 години с доста добри цени, за да спечелят нови клиенти, но въпрос на време е докога ще издържат на тези цени и ще ги увеличат", казва Жанет Найденова. Според нея предстои полезно развитие на пазара на куриерските услуги. На него без съмнение ще повлияе навлизането и на Same Day Delivery и тяхната услуга easybox с денонощни доставки в непосредствена близост, потребителите ще могат да вземат тяхната пратка когато пожелаят, лесно, бързо и без опашки.
Председателят на Българска Е-комерс Асоциация сподели, че членовете на сдружението извършват значим процент от доставките си сами, предвид големия обем, например на доставка на мебели при онлайн покупка, доставка в определени часови слотове на хранителни продукти, закупени онлайн през деня и т.н.
"Доставката доста често е безплатна за клиента, така, че не можем да говорим за цени на тези услуги, а по-скоро за разходи на търговците. Услугата доставка не се продава на трети страни, а онлайн магазините извършват доставка до вратата на собствените си клиенти", казва още Жанет Найденова.
Според нейните наблюдения не се забелязва скок на средната кошница за безплатна доставка при повечето онлайн търговците. За малките търговци цената за доставка, която те поемат е от голямо значение за тях и Асоциацията наблюдава увеличение на сумата на поръчката за безплатна доставка.
"Колкото по-голям обем имат онлайн магазините, толкова по-големи отстъпки получават. Всяка фирма има отделен договор с всеки от куриерите, които ползва и клаузите по тези договори са конфиденциални. За малките онлайн магазини куриерите предвиждат различни отстъпки например при електронно подготвени пратки без да се изисква договор. За по-големи отстъпки онлайн магазините могат да консолидират обема на пратките си, като сформират например групи до 5 онлайн магазина - както от юридически, така и от физически лица. Всички в групата получават еднаква отстъпка според общия оборот от предходния месец на база на приложима скала с отстъпки за обем", обясни още Жанет Найденова.
И докато през изминалите две години навечерието на празниците беше белязано от закъснели коледни подаръци, поръчани онлайн заради панедмията, тази година експертите смятат, че такива забавяния няма да има.
"Логистиката се развива, увеличава се капацитетът на складовете, прилагат се автоматизации, интеграции, има натрупано ноу-хау и възможностите за доставки през празниците тази година са значително по-добри от минали години", казва Жанет Найденова. И допълва, че онлайн купувачите могат да са спокойни за доставките за предстоящите празници и да следят информацията в онлайн магазините и платформите за последните възможни дати на поръчки с доставки преди празниците, за да зарадват своите близки.