Потреблението е една от най-важните сили, движещи икономическия растеж. Епидемията от коронавирус успя драстично да засегне този важен фактор, но и нещо повече - да промени начинът, по който хората избират как и къде да харчат средствата си.

От онлайн платформата Visual Capitalist, позовавайки се на данни на анализаторската форма McKinsey, показват в своя нова инфографика как навиците на потребителите са се изменили през последните няколко месеца и в резултат на това кои са най-засегнатите от това индустрии.

И докато някои от тях са в добра позиция, за да се справят с дошлата криза, то за други ще бъде трудно да оцелеят.

Логично в несигурна ситуация, в каквато се намираме в момента, поведението на потребителите е по-непредвидимо и то бързо се променя. Това, което е ясно, е, че те ограничават значително потреблението на стоки и услуги, които не са от първа необходимост.

Като цяло в световен мащаб потребителите продължават да харчат, в някои случаи повече, отколкото преди кризата. Основно те насочват по-значителен дял от бюджета си към закупуването на хранителни продукти и други стоки за дома.

Заради това, че хората са принудени да стоят постоянно у дома, те правят и по-големи разходи за забавления със семейството си. Това в най-голяма степен важи за Южна Корея, където традиционно гейминг културата е на почит.

Все пак Китай дава положителни сигнали след завръщането си към нормален живот. След разхлабване на мерките там търсенето на много от засегнатите преди това категории стоки, като горива, услуги и продукти за домашни любимци или уелнес услуги, започва да се възстановява.

И все пак кои са индустриите, които са най-засегнати от отдръпването на потребителите?

Масовата изолация и строгите мерки за пътуванията вече имат сериозен негативен ефект върху туризма и транспорта. В частност може да се каже, че в САЩ този сектор се очаква да отчете спад от средно 81% за месеците април и май. За цялата 2020 година загубите може да достигнат 519 милиарда долара, което от своя страна да доведе до значително свиване в размер на 1,2 трилиона долара за цялата икономика.

От Oxford Economies в световен мащаб секторът е записал спад от почти 50% през март, а през април и май очакванията са за такива в рамките на 85 и 75 на сто. Според данни на Световния съвет по пътувания и туризъм (WTTC) 50 милиона работни места в туристическата индустрия са в риск, като от тях 30 милиона са само тези в Азия.

Проблемите за сектора ще имат осезаем ефект и върху световната икономика, тъй като той допринася за около 10,4% от глобалния брутен вътрешен продукт.

Модната индустрия показва подобни притеснителни сигнали на забавяне, като потреблението там в Китай е с 40-50% по-ниско от предпризисните нива. Магазините на компаниите в сектора остават затворени, но онлайн продажбите също са засегнати.

Снимка 477726

Източник: Visual Capitalist