Въпреки успеха на единния пазар на ЕС, в него все още съществуват бариери пред трансграничната търговия. Много от тях са следствие на различията в правото на продажбите между 27-те държави-членки. Тези различия правят продажбите в чужбина сложни и скъпи, особено за малките предприятия, съобщава Портал Европа.
Търговци, които са възпирани да извършват трансгранични сделки поради пречки, свързани с договорното право, пропускат всяка година потенциална печалба в размер най-малко на 26 млрд. EUR от търговия в рамките на ЕС. Междувременно 500 милиона потребители в Европа се лишават от по-големия избор и по-ниските цени, с които иначе биха разполагали, защото по-малко предприятия предлагат трансгранични оферти, особено в по-малките национални пазари.
Днес Европейската комисия предложи незадължително общо европейско право за продажбите, което ще спомогне за премахването на тези бариери и ще предостави на потребителите по-голям избор и високо равнище на закрила. То ще улесни търговията, като предложи единен набор от правила за трансгранични договори във всички 27 страни от ЕС. Ако търговците предлагат продуктите си на базата на общото европейско право за продажбите, потребителите ще разполагат с възможността да изберат удобен за ползване европейски договор, който им предоставя високо равнище на закрила само с едно кликване на мишката. Предложението на Комисията понастоящем трябва да бъде одобрено от държавите-членки на ЕС и от Европейския парламент, който вече изрази безрезервната си поддръжка по въпроса с гласуване по-рано тази година.
Общото европейско право за продажбите премахва съществуващите бариери пред търговията в единния пазар и увеличава ползите от него за потребителите и предприятията.
Предимства за предприятията:
*Предоставяне на един общ (но при все това незадължителен) режим на договорно право, който е идентичен за всички 27 държави-членки, така че търговците да не трябва вече да се борят с несигурността, която произтича от необходимостта да се действа в рамките на множество национални договорни уредби: Според проучване на Евробарометър, публикувано днес, 71% от европейските предприятия посочват, че ако могат да избират, те биха използвали единно европейско договорно право за всички трансгранични продажби на потребители от други страни на ЕС.
*Намаляване на разходите по сделките за дружествата, които искат да търгуват през граница: Понастоящем предприятията, желаещи да извършват трансгранични сделки, трябва да се адаптират спрямо общо 26 различни национални режима на договорно право, да преведат разпоредбите им и да си наемат адвокати, което струва средно по 10 000 EUR за всеки допълнителен експортен пазар.
*Подпомагане на малките и средни предприятия (МСП) да разширят дейността си на нови пазари: понастоящем едва 9,3% от всички предприятия в ЕС продават отвъд националните си граници в рамките на ЕС и по този начин се лишават от възможна печалба от поне 26 млрд. EUR годишно.
Предимства за потребителите:
*Предоставяне на едно и също високо равнище на закрила на потребителите във всички държави-членки: Потребителите ще могат да разчитат на общото европейско право на продажбите като на знак за качество. С него например на потребителите се предлага свободен избор на средства за правна защита в случай, че са закупили дефектен продукт - дори няколко месеца след извършването на покупката. Това означава, че потребителите могат да прекратят договора, да поискат замяна или ремонт или намаление на цената. Днес такъв свободен избор на правни средства за защита съществува само в пет държави от ЕС (Франция, Гърция, Литва, Люксембург, Португалия).
*Осигуряване на по-широк избор от продукти на по-ниски цени: Понастоящем на потребителите, които активно търсят по-добри оферти в целия ЕС, и по-специално онлайн, често се отказва продажбата или доставката от търговеца. Поне 3 милиона потребители годишно получават подобен отказ.
*Осигуряване на сигурност относно правата им при извършването на трансгранични сделки: 44% от потребителите заявяват, че несигурността относно правата им ги разколебава да извършват покупки от други държави от ЕС.
*Увеличаване на прозрачността и доверието на потребителите: потребителите винаги ще са ясно информирани и ще трябва да се съгласят да използват договор, основан на общото европейско право за продажбите. Освен това информационната бележка ясно ще посочва правата на потребителите на техния език.