Електронната търговия в България набира скорост с бърз темп. Ако през 2021 година, когато тя значително нараства, онлайн продажбите на стоки и услуги са излизали на 1,2 милиарда евро, то само две години по-късно през 2023 това число достига почти 2 милиарда евро (1,95 милиарда) евро. Това е на фона на прогноза на темп на растеж на електронната търговия (бизнес към краен потребител) през 2023 година с 19%. Предишните две години отбелязват силен растеж от съответно 29% и 31%. Това се казва в доклада на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА). Данните са от European Ecommerce Report 2023 и са прогнозни.
Средната годишна онлайн кошница в България възлиза на 680 евро
Най-поръчваните стоки в интернет от българите са дрехи - спортно облекло и обувки, аксесоари като чанти, бижута и т.н. 83% от всички онлайн купувачи през 2022 г. са поръчвали подобни стоки. Голям е делът и при туристическите услуги (30% от всички пазаруващи по интернет са използвали такъв вид услуги чрез онлайн покупки). 27 на сто от онлайн купувачите са пазарували козметика и продукти за красота. 26% от тях са поръчвали храна онлайн. На-малък е делът на поръчките на домакински услуги по интернет (1%), като тук се има предвид почистване на дома, ремонти и други.
Източник: БЕА
Като част от БВП данните сочат:
Източник: БЕА
Източник: БЕА
В кои райони хората пазаруват най-много
Според данните на БЕА в Югозападния район хората пазарували онлайн са 51,8% от населението. Следват Североизточен - 43,8%, Северозападен - 38,9%, Южен централен - 34,2% и Югоизточен - 31,9%.
Профил на онлайн купувача в България
През 2022 година 53% от населението с достъп до интернет (83%) е използвало опцията за електронна покупка. Това са 2,8 милиона жители у нас.
По-голяма част от направените поръчки онлайн са от жени - 42,1% срещу 38,9% мъже. Ако погледнем данните по местоживеене, става ясно, че онлайн поръчки повече се правят от градовете - 45,4%, докато от села те са 26,9%.
2 от всеки 3 поръчки онлайн се плащат с наложен платеж
Все още предпочитан вариант за плащане е наложеният платеж, който се използва при 60% от поръчките, а 31,2% се плащат с карта. 4,5 на сто от онлайн продажбите са посредством банкови и мобилни плащания и 4% са на изплащане.
Едва 1% от онлайн поръчките се доставят чрез автомати на куриери
По отношение на доставката най-популярният вариант е доставка до врата - 53,3%. Доставка до офис на куриер е предпочитан в 42% от случаите. Малко над 2% от онлайн купувачите използват опция да вземат стоката от магазин, а само 1% използват доставка на шкафче на куриер.
Близо 95% от купувачите онлайн през миналата година са закупили стоки от български магазини, 32 на сто от магазини в страните на ЕС и 18% от тях - извън ЕС.
Основната причина за увеличаването на онлайн поръчките е удобството, според Жанет Найденова, която е председател на УС на БЕА.
"Потребителите, много от които не са били онлайн купувачи преди пандемията, виждат полезността и удобството на електронната търговия. Вече над 53% от онлайн потребителите пазаруват онлайн и този процент ще продължи да расте", коментира тя.
Топ 10 на българските онлайн магазини съставляват малко над 19% от българския B2C пазар - бизнес към потребител - в България през миналата година. В доклада се заключва, че бъдещето на онлайн търговията е в големите платформи.
Източник: БЕА
Топ 10 онлайн търговци в България
Един от големите проблеми в глобален мащаб - върнатите поръчки, според БЕА представлява 8.63% от всички поръчки направени онлайн.