Електронната търговия в България набира скорост с бърз темп. Ако през 2021 година, когато тя значително нараства, онлайн продажбите на стоки и услуги са излизали на 1,2 милиарда евро, то само две години по-късно през 2023 това число достига почти 2 милиарда евро (1,95 милиарда) евро. Това е на фона на прогноза на темп на растеж на електронната търговия (бизнес към краен потребител) през 2023 година с 19%. Предишните две години отбелязват силен растеж от съответно 29% и 31%. Това се казва в доклада на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА). Данните са от European Ecommerce Report 2023 и са прогнозни.

Средната годишна онлайн кошница в България възлиза на 680 евро

Най-поръчваните стоки в интернет от българите са дрехи - спортно облекло и обувки, аксесоари като чанти, бижута и т.н. 83% от всички онлайн купувачи през 2022 г. са поръчвали подобни стоки. Голям е делът и при туристическите услуги (30% от всички пазаруващи по интернет са използвали такъв вид услуги чрез онлайн покупки). 27 на сто от онлайн купувачите са пазарували козметика и продукти за красота. 26% от тях са поръчвали храна онлайн. На-малък е делът на поръчките на домакински услуги по интернет (1%), като тук се има предвид почистване на дома, ремонти и други.

Снимка 645992

Източник: БЕА

Като част от БВП данните сочат:

Снимка 645991

Източник: БЕА

Снимка 645996

Източник: БЕА

В кои райони хората пазаруват най-много

Според данните на БЕА в Югозападния район хората пазарували онлайн са 51,8% от населението. Следват Североизточен - 43,8%, Северозападен - 38,9%, Южен централен - 34,2% и Югоизточен - 31,9%.

Профил на онлайн купувача в България

През 2022 година 53% от населението с достъп до интернет (83%) е използвало опцията за електронна покупка. Това са 2,8 милиона жители у нас.

По-голяма част от направените поръчки онлайн са от жени - 42,1% срещу 38,9% мъже. Ако погледнем данните по местоживеене, става ясно, че онлайн поръчки повече се правят от градовете - 45,4%, докато от села те са 26,9%.

2 от всеки 3 поръчки онлайн се плащат с наложен платеж

Все още предпочитан вариант за плащане е наложеният платеж, който се използва при 60% от поръчките, а 31,2% се плащат с карта. 4,5 на сто от онлайн продажбите са посредством банкови и мобилни плащания и 4% са на изплащане.

Едва 1% от онлайн поръчките се доставят чрез автомати на куриери

По отношение на доставката най-популярният вариант е доставка до врата - 53,3%. Доставка до офис на куриер е предпочитан в 42% от случаите. Малко над 2% от онлайн купувачите използват опция да вземат стоката от магазин, а само 1% използват доставка на шкафче на куриер.

Близо 95% от купувачите онлайн през миналата година са закупили стоки от български магазини, 32 на сто от магазини в страните на ЕС и 18% от тях - извън ЕС.

Основната причина за увеличаването на онлайн поръчките е удобството, според Жанет Найденова, която е председател на УС на БЕА.

"Потребителите, много от които не са били онлайн купувачи преди пандемията, виждат полезността и удобството на електронната търговия. Вече над 53% от онлайн потребителите пазаруват онлайн и този процент ще продължи да расте", коментира тя.

Топ 10 на българските онлайн магазини съставляват малко над 19% от българския B2C пазар - бизнес към потребител - в България през миналата година. В доклада се заключва, че бъдещето на онлайн търговията е в големите платформи.

Топ 10 онлайн търговци в България

Източник: БЕА

Топ 10 онлайн търговци в България

Един от големите проблеми в глобален мащаб - върнатите поръчки, според БЕА представлява 8.63% от всички поръчки направени онлайн.

Вълната от върнати пратки, която създава главоболия на онлайн търговците

Вълната от върнати пратки, която създава главоболия на онлайн търговците

Повече търговци на дребно таксуват потребителите за услугата, за да се справят с високите разходи