Икономическият ефект от разрастващата се епидемия от коронавирус засегна сериозно повечето сектори на икономиката - от услугите в хотелския и ресторантьорския бранш до производствената индустрия от двете страни на Атлантика. Това доведе до синхронизирано затваряне на тежката индустрия, каквото историците и експертите не са виждали от 40-те години насам, пише Bloomberg.

Автомобилните производители в САЩ и Европа спират работа в заводите си, за да отговорят на кризата, тръгнала с нарушаването на веригите за доставки след избухването на епидемията в Китай. Нещо повече - производството на много от тези компании се обръща към продукти, необходими в борбата с епидемията.

Европейски производители на козметика и парфюми започнаха да правят дезинфектанти. По думите на икономическия съветник Лари Кудлов път в САЩ General Motors и други автомобилни компании са готови да започнат производството на медицинско оборудване.

Автоиндустрията в Европа дава работа на 14 милиона души. И сега тя постепенно спира работа

Автоиндустрията в Европа дава работа на 14 милиона души. И сега тя постепенно спира работа

Три от най-големите автомобилни производители затварят общо 35 завода заради епидемията

Подобна стъпка към резки промени в производството силно напомня индустриалната трансформация от 40-те години на миналия век, когато от фабриките спират да излизат автомобили, а за сметка на това правят танкове и оръжия със задълбочаването на Втората световна война.

От тогава до сега експертите не са виждали такова синхронизирано спиране на заводи в огромна част на автомобилната индустрия. Слагането на пауза на производството в Европа и САЩ през тази седмица беше последица от значителния натиск върху сектора, тръгнал по-рано от Китай, Япония и Южна Корея.

Volkswagen: Предстои трудна година, временно спираме производството в Европа

Volkswagen: Предстои трудна година, временно спираме производството в Европа

Компанията ще претърпи още загуби и заради скандала с дизелови емисии от 2015 година

"Не смятам, че има аналог на ситуацията в близките десетилетия. Може би Втората световна война може да е най-добрият аналог", посочва Кристин Дцицек, която е ръководител на изследователския център Center for Automotive Research в Мичиган. "Всеки автомобилен производител във всеки един регион на света? Не мисля, че това някога се е случвало", допълва експертът.

Според изчисленията на центъра само в САЩ загубата на продажби в сектора за една седмица се равнява на загубата на 94 400 работни места, на 7,3 милиарда долара приходи и 2 милиарда долара приходи от данъци.

Епидемията може да "свие" растежа на българската икономика до 1,4% през 2020-а

Епидемията може да "свие" растежа на българската икономика до 1,4% през 2020-а

Експерти посочват, че годината ще бъде най-лошата за ЦИЕ от финансовата криза насам

Тимъти Джианин, който е преподавател по икономическа история в Йейл, смята, че по-подходящ паралел с настоящата ситуация са годините след края на войната през 1945 година конкретно в Германия, където "цялата държава спира за няколко месеца".

Той обаче смята, че Европа и Щатите пристъпват към спиране на производствата след успешния пример на Китай, който започна да се връща към нормалния си живот след шест седмици на карантина. По неговите думи, след като Стария континент и САЩ успеят да се справят в вируса, възстановяването ще отнеме седмица, така че ситуацията не може да се сравнява с война.