След като глобалната търговия преодолява санкциите срещу Русия, на преден план излиза нуждата от още танкери за пренос на горива. Азия и Близкият изток добавят капацитет за рафиниране за сметка на САЩ и Европа, а поръчките за танкери тази година скочиха а до най-високото си ниво от десетилетие.

Само от началото на 2023 г. са поръчани общо 38 танкера, или най-големият брой от 2013 г. насам, според данни на брокера Braemar, цитирани от Bloomberg.

В глобалната търговия се забелязва значително разместване. Преди забраната на ЕС за руски петролни продукти, Русия започна да пренасочва товари с петролни продукти към Северна Африка и Азия. В същото време Европа започна да купува повече дизел и други горива от Близкия изток, Азия и Северна Америка, за да замени вноса от Русия.

Цените за наем на танкер за транспорт на LNG не са били толкова високи от 10 години

Цените за наем на танкер за транспорт на LNG не са били толкова високи от 10 години

Един от най-големите двигатели е скокът в износа за Европа

Русия започна да използва методът товарене от кораб на кораб и така успя да съкрати маршрутите насочени към Африка и Азия, след забраната за износ към ЕС.

В същото време Европа увеличава вноса на дизел от Близкия изток и Азия, за да компенсира загубата от руски внос,от който идваха около 600 000 барела на ден (bpd) преди ембаргото от 5 февруари да влезе в сила.

Това разместване на глобалната търговия с горива, както и по-дългите разстояния, които танкерите трябва д аизминават , за да доставят руски петролни продукти извън Европа, повиши търсенето на танкери, превозващи петролни продукти.

Рафиниращ капацитет в света се очаква да се увеличи с близо 3 милиона барела на ден до края на 2023 г., Най-вероятно ще стартират най-малко девет проекта за рафинерии в Близкия изток и Азия, прогнозира EIA миналата година.