Глобалната корабоплавателна индустрия не е отчитала толкова високи печалби от 2008 година насам. Комбинацията от увеличаващо се търсене на стоки и срива на глобалната верига на доставки, доведе до сериозно покачване на цените на услугите.

Печалбите на компаниите нарастват, независимо дали става въпрос за големи кораби, превозвачи на насипни товари като въглища, или специализирани плавателни съдове.

През 2008 г. бумът в търговията донесе и голяма вълна от поръчки на кораби, но ралито бърза спря от срива в търсенето, когато финансова криза настъпи и донесе със себе си най-дълбоката глобална рецесия от десетилетия, пише Bloomberg.

Сегашният бум също има логично обяснение. Една от причините е икономическо възстановяване след Covid, което стимулира нарастващото търсене на стоки и суровини. Освен това все още има смущения в глобалните вериги на доставки и забавяне на корабите. Това от своя страна ограничава броя на наличните кораби за транспортиране на стоки през океаните и по-голямата част от корабния сектор се възползва от ситуацията и трупа солидни печалби през последните месеци.

Най-много нарастват тарифите при контейнерното корабоплаване, но това не значи, че само там печалбите се увеличават. Корабоплавателната индустрия има най-силните си приходи от 2008 г., според Clarkson Research Services - част от най-големия корабен брокер в света.

Рекорден брой товарни кораби заседнаха край бреговете на Калифорния

Рекорден брой товарни кораби заседнаха край бреговете на Калифорния

Недостига на работна ръка и блокиранията заради Covid са част от причините

Доставката на контейнер сега струва цели 14 287 долара за транспортиране от Китай до Европа. Това е повече от 500% ръст на годишна база и увеличава разходите за транспорт на всичко - от детски играчки до велосипеди до кафе.

Един пример - най-голямата контейнерна линия в света A.P. Moller-Maersk увеличи прогнозните си печалби тази година с почти 5 милиарда. Още примери за това колко печеливша е индустрията- CMA CGM SA-третият по големина превозвач в света-заяви, че замразява спот цените, за да запази дългосрочните отношения с клиентите или иначе казано - компанията отхвърля печалбата.

С възстановяването на световната икономика, се увеличиха и поръчките на суровини. Това доведе до увеличаване приходите на корабите за насипни товари, които превозват промишлени стоки. Именно в този сектор печалбите наскоро достигнаха 11-годишен връх и не показват никакви признаци за намаляване.

Търсенето е стигнало до такива върхове, че някои превозвачи на насипни товари дори са се насочили към превозване на контейнери на палубите си. Golden Ocean Group Ltd. е сред компаниите, които обявиха, че обмислят идея в тази насока. Въпреки, че това може да стимулира допълнителни печалби, остават някои рискове.

Защо над 40% от товарните кораби в света всъщност пътуват без товар?

Защо над 40% от товарните кораби в света всъщност пътуват без товар?

И на какво се дължи огромният дисбаланс на търговията по море

Петролните танкери

Танкерите станаха жертва на загубени сделки през голяма част от 2021 г. Тук ситуацията изглежда огледална - има много кораби и твърде малко товари. И все пак, с намаляването на запасите от петрол, някои анализатори прогнозират възстановяване през октомври.

Засега обаче това звено остава "петно" ​​за индустрия, а товарният капацитет непрекъснато се свива.