Износителите на автомобили от Турция са постигнали най-високите си продажби в периода януари-септември, според данни на индустрията, движени от доставки за Европейския съюз и Обединеното кралство, съобщава Daily Sabah. Индустрията отбелязва ръст от 5,3% в износа през първите девет месеца до 26,9 милиарда щатски долара, показват данни, събрани от Асамблеята на турските износители (TIM) и цитирани от Daily Sabah.
Само през септември продажбите в сектора се повишиха с 20,9% на годишна база, достигайки до 3,4 милиарда долара.
Делът на автомобилната индустрия в общия износ на Турция на стойност 192,8 милиарда долара възлиза на 16,2% за периода януари-септември. Разпределяйки износа на сектора, основната автомобилна индустрия е допринесла с 15,7 милиарда долара, докато подиндустрията представлява 11 милиарда долара.
Германия все още води, а Великобритания отчита рязък ръст
Германия остава водещата дестинация за износ, като е получила турски автомобилни продукти на стойност 3,6 милиарда долара, показват данните. Следват Обединеното кралство с 3,2 млрд. долара и Франция с 3 млрд. долара. Италия и Испания допълват челната петица, съответно с 2,5 милиарда и 1,8 милиарда долара.
Обединеното кралство отбеляза най-голям ръст в износа на турски автомобили с увеличение от 796,7 милиона долара. Други пазари, отбелязали значителен ръст, са Румъния (220,4 милиона долара), Италия (220 милиона долара), Словения (212,9 милиона долара) и Съединените щати (125,6 милиона долара).
Общо продажбите за Словения достигнаха 1,2 милиарда долара, за САЩ 886 милиона долара и за Румъния 819,7 милиона долара.
На провинциално ниво Коджаели е лидер в износа на автомобили с 6,9 милиарда долара продажби през първите девет месеца на годината. Следват Истанбул с 6,1 милиарда долара, Бурса с 5,3 милиарда долара, Сакаря с 4,1 милиарда долара, а Анкара е допринесла с 1,1 милиарда долара.
Възстановяване след пандемията
Износът на автомобили в Турция значително се възстанови от спада, свързан с пандемията от Covid-19. През 2019 г. износът на сектора е намалял с 3,7% до 22,5 милиарда долара, последван от рязък спад от 24% през 2020 г. до 17,1 милиарда долара. Въпреки това индустрията се възстанови през 2021 г. с 24% увеличение, достигайки 21,2 милиарда долара през първите девет месеца.
През 2022 г., когато ефектите от пандемията започнаха да намаляват, износът продължи възходящата си тенденция, като нарасна с 5,1% до 22,3 милиарда долара. През следващата година се наблюдава ръст от 14,8% до 25,6 милиарда долара.