Министерският съвет взе решение за стартиране на процедурата за концесия на летище София. Това обяви пред журналисти след края на правителственото заседание министърът на транспорта Ивайло Московски.
Той заяви, че обявленията за възлагане на концесията не се публикуват преди официалното им публикуване от службата на ЕС. „Може би в рамките на седмица ще публикува обявлението”, коментира Московски.
Той каза още, че условията предвиждат 35-годишен срок на концесията. Съгласно изискванията на европейската директива условията за концесия трябва да се публикуват в „Official Journal” на ЕК заради хипотезата, че в един и същи момент трябва да има равен потенциален достъп за всички кандидати, за да се информират за всички детайли.
Московски припомни, че основната рамка на концесията предвижда голямо авансово плащане, инвестиционна програма, годишна концесионна такса и разпределение в годините на видовете инвестиции.
„Нетният ефект за държавата от целия пакет на тази концесия очакваме да бъде около 1,2 млрд. лв.”, заяви транспортният министър.
Той коментира, че кандидатите за участие в концесията са почти всички големи европейски оператори на летища. Московски препотвърди намерението си парите от концесията да отидат за оздравяване на БДЖ. „Това ни е стратегията от самото начало”, подчерта той.
Ивайло Московски обясни, че в момента страната ни е в процедура по нотификация в Брюксел за държавната помощ за БДЖ. „Физически дори да разполагаме с парите, които са за погасяване на задълженията, ако я няма тази нотификация е нарушение и нерегламентирана държавна помощ”, заяви Московски.
Той обясни, че именно затова тези процеси сега ще се движат паралелно – срокът на концесията за подаване на оферти ще бъде до края на септември. Дотогава ще имаме и одобрената нотификация.
„Така, че когато стане факт приходът, да имаме разрешението и възможността да го предоставим на БДЖ – да си разплатят задълженията”, уточни Ивайло Московски.
Той не изключи теоретичната възможност самото плащане по концесията да се прехвърли в следващата бюджетна година и коментира, че това не променя по никакъв начин условията на концесията.
Московски коментира още, че в следващия Закон за бюджета 2017-2018 г. ще бъде предвиден отново текст, с който еднократното концесионно задължение да не отива в Сребърния фонд, за да могат да бъдат покрити задълженията на БДЖ.
Междувременно на брифинг в София търговският директор на Ryanair Дейвид О'Брайън коментира бъдещата концесия.
По думите му, ако концесията на летище „София” се даде на кандидата с най-висока цена, концесионерът ще иска да си върне инвестицията през по-високи такси. Така може да се стигне до ситуацията на летищата в Ларнака и Тбилиси, където се налага държавата да плаща на летището, за да има пътници.
Нашият съвет е концесията да бъде дадена на този, който се ангажира да увеличи пътниците до 13.5 милиона и ако не го спази, да бъде наказан, предлагат от Ryanair, които обявиха, че ще отворят базата си на Летище София с близо два месеца по-рано. Тя ще започне да работи от 6 септември, вместо от 30 октомври, както беше обявено през март.
Пантю
на 17.05.2016 в 16:51:39 #6Дава се на концесия "Кокошка, която снася златни яйца", от която концесионна такса се реализира приход за хазната,сигурно 5-6 пъти по-малък отколкото, ако се експлоатира обекта от наша държавна фирма ! Иска ли обяснение защо се прави това! За комисионните на хората от държавното Управление - законната корупция! А, никой не казва на народа, дори и медиите, че концесиите са новият начин на колонизиране на страни като България от глобалният капитал, по отрасли, а не тотално цялата държава, както бе в миналите векове, та до скоро!
шемет
на 17.05.2016 в 16:47:37 #5Не Montana. И пожарникар не е! Най-близо е до тъп третодивизионен, остарял и наедрял ритач на топка (дето го мързи да я гони и затова само дефилира, че някоя кака да му смигне може би). Знам, че е учил за пожарникар, ама явно не е ставал за това. И като му е тръгнало и до сега все не става ...
Montana
на 17.05.2016 в 14:56:39 #4И ляв не е, stalker. Никакъв политик не е. Пожарникар е.
stalker
на 17.05.2016 в 14:47:35 #3Много хитро - вземат се някакви пари и се наливат в пробита каса, без тази каса да бъде запушена преди това. Бойко Борисов е десен политик колкото аз съм ескимос.
nsmilitia
на 17.05.2016 в 13:00:44 #2Майка ви продажна да умрете в мъки бе облажисти!!!
Sting_5
на 17.05.2016 в 12:18:34 #1А колко ще е нетната загуба за България.Защото никой не взема нещо на концесия , за да загуби.А когато печели, този който му я е дал на концесия се явява губещият.Така че когато си губещ не ми се хвали с нетна печалба.