Ново китайско мега пристанище, издигащо се на тихоокеанското крайбрежие, обещава да засили търговските връзки на Южна Америка с Китай.

Дълбоководното пристанище на стойност 3,5 милиарда долара, което трябва да започне да функционира в края на тази година, ще осигури на Китай директен вход към богатия на ресурси регион. През последните десет години Пекин измести Съединените щати от позицията на най-големия търговски партньор за Южна Америка, поглъщайки нейната соя, царевица и мед, пише Reuters.

Пристанището, мажоритарно притежавано от китайската държавна фирма Cosco Shipping , ще бъде първото такова съоръжение, контролирано от Китай в Южна Америка. То ще може да поеме най-големите товарни кораби, които могат да се отправят директно към Азия, намалявайки времето за пътуване с две седмици за някои износители.

Пекин и Лима се надяват, че пристанище Чанкай ще се превърне в регионален център, както за износ на мед от Перу, така и за соя от западна Бразилия, която в момента пътува през Панамския канал или заобикаля Атлантическия океан, преди да стигне до Китай.

Строителството започна през 2018 г. в Чанкай, на около 80 километра северно от Лима. Първата фаза на Port Chancay трябва да бъде завършена през ноември 2024 г. Китайският президент Си Дзинпин, който се очаква в Перу за срещата на върха на Азиатско-тихоокеанското икономическо сътрудничество (APEC) същия месец, може да открие пристанището, каза дипломатически източник в Лима.

"Това е част от новия път на коприната на Китай", каза Марио де лас Касас, мениджър по корпоративните въпроси на Cosco Shipping, който държи 60% дял в пристанището. Остатъкът се контролира от местния миньор Volcan, в който Glencore притежава дял.

Правителството на Перу планира ексклузивна икономическа зона близо до пристанището, а Cosco иска да построи индустриален център близо до Chancay за обработка на суровини, които могат да включват зърнени храни и месо от Бразилия, преди да ги транспортира до Азия, пише Ройтерс.

"Това е възможност за производството на зърно и месо - особено от бразилските западни щати Рондония, Акре, Мато Гросо и Амазонас - да отиде в Азия през пристанището на Чанкай. Фирми са възхитени от възможността да не използват Панамския канал, за да транспортират стоките си до Азия", каза бразилският посланик в Лима Клементе Баена Соарес.

Той добави, че ще са необходими инвестиции в съществуващ път, известен като Interoceanic Highway - който минава от на юг в Перу през Андите до Бразилия - за подобряване на транспортните маршрути. Дълго обсъждана железопътна връзка остава във фаза на проучване.

Пекин твърди, че неговата търговия и инвестиции в Латинска Америка са печеливши и за двете страни. Около 150 страни са подписали споразумението "Един пояс, един път" с Китай, включително 22 в Латинска Америка.

Преди десетилетие Перу, номер в света. 2 производител на мед, търгувал малко повече със Съединените щати, отколкото с Китай. Сега Китай има повече от 10 милиарда долара преднина в двустранната търговия, показват последните годишни данни.

Тази тенденция се разиграва в целия регион.

Ройтерс интервюира две дузини длъжностни лица, бизнес лидери и търговски експерти, заедно с анализ на десетгодишни търговски данни, разкривайки как разходите за инфраструктура на Китай затвърждават ролята му на ключов търговски и инвестиционен партньор за Южна Америка, противопоставяйки се на икономическото забавяне у дома.

Част от промяната е прагматична. Бързо развиващият се Китай се нуждае от мед и литий от Андите на Южна Америка, заедно с царевица и соя от равнините на Аржентина и Бразилия.