През последните години търговските и инвестиционни отношения между Китай и Латинска Америка (ЛА) претърпяха значителен напредък, като се очаква този тренд да продължи и през 2025 г. Прогнозите сочат, че Китай се утвърждава като вторият по големина търговски партньор за региона.

"Един пояс, един път"

Инициативата "Един пояс, един път" (BRI) играе ключова роля в укрепването на търговските връзки между Китай и Латинска Америка. Подобренията в инфраструктурата, като новопостроени пристанища и логистични мрежи, намаляват транспортните разходи и улесняват достъпа до световните пазари.

Китай е подписал 5 споразумения за свободна търговия с държави от Латинска Америка: Чили, Перу, Коста Рика, Еквадор и Никарагуа. Нещо повече, през 2024 г. търговията между Китай и Чили е достигнала $61,7 милиарда, осем пъти повече от 2006-а, сочат статистиките. Същевременно Китай изпреварва САЩ като основен вносител в Колумбия.

Инвестиции и икономическо сътрудничество

Преките инвестиции на Китай в Латинска Америка възлизат на $14,7 милиарда през 2024 г. През първото тримесечие на 2025 г. китайските инвестиции в региона са достигнали $270 милиона.

Какво предстои оттук нататък между САЩ и Китай?

Какво предстои оттук нататък между САЩ и Китай?

Доналд Тръмп ще продължи да въвежда мита

"Компании като BYD, China General Nuclear Power Corp и China COSCO Shipping Corp, също така инвестират все повече в сектори като възобновяема енергия, производство, транспорт, минно дело и агробизнес в цяла Латинска Америка, като внасят капитал, технологии и ноу-хау в местните икономики", коментира Сун Янфенг, изследовател, специализиран в латиноамерикански изследвания в Китайските институти за съвременни международни отношения, базирани в Пекин.

Какви са перспективите

Според анализатори, твърде вероятно е до 2035 г. търговията между Китай и страните от Латинска Америка да достигне $700 милиарда. А азиатската икономическа сила ще се превърне в основен търговски партньор на региона. Тенденция, силно подкрепена от взаимните усилия за укрепване на инфраструктурата, разрастване на на инвестициите и разширяване на търговските мрежи.