Плаващите лодки и кораби по река Рейн изчезнаха напълно през изминалата година, след като най-важният речен канал за Европа пресъхна. Това се случи за първи път в историята и се дължи на топенето на алпийските ледници, които захранват реката. Липсата на достатъчно вода я прави неизползваема за търговски цели. Този сценарий обаче може да се повтори в рамките на следващите няколко седмици, пише Bloomberg.
С малкото количество дъжд, което пада напоследък, нивото на водата в Кауб - мястото, където се измерва речното ниво до Франкфурт, е спаднало със 150 сантиметра. Това е наполовина от дълбочината на реката преди месец. Превозването на тежки товари е вече ограничено, а всички превози могат да бъдат преустановени, ако нивото падне под 50 сантиметра.
Рейн е жизненоважна за търговията. Най-значимият воден канал в Европа е с дължина 1290 километра, като преминава през индустриални зони в Швейцария, Германия и Холандия преди да се влее в Северно море при натовареното пристанище Ротердам. Тя е ключов речен маршрут за доставянето на въглища, желязна руда, торове и авточасти. Сухият период през миналата година е довел до свиване на германската икономика.
"Много е трудно, когато настъпят тези периоди на суша. Те застрашават германската икономика и оказват влияние върху стандарта на живот", казва транспортния министър в страната Андреас Шуеър по време на среща с експерти, на която са обсъждани възможни решения за пресъхващата река.
Компаниите, разположени по течението на Рейн прибягват до спешни мерки. Те купуват по-малки лодки, които да използват, наемат камиони, разчитат на железопътния транспорт и се запасяват с повече стока в складовете. Прогнозите за настъпващ горещ период, който се очаква да продължи поне през следващите десет дни, увеличава още повече напрежението за бизнеса.
"Очакваме синьо ясно небе и температури над 35 градуса по Целзий. Нивото на водата ще се понижи", казват от германската метеорологична служба DWD.
Подобно на процесите в Хималаите и други планински вериги по света, алпийските ледници се топят постепенно поради глобалното затопляне. В следствие на това няма достатъчно вода, която да захранва реките.
Тази промяна ще кара Рейн да е още по-зависима от валежите, които са рядкост. Според метеоролозите Германия ще се сблъска с трето поредно лято на изключителна суша.
Усилията за смекчаване на въздействието от подновеното спиране на корабоплаването по Рейн, което е накарало Германия и Швейцария да посегнат към резервните си запаси от гориво миналата година, са временни. Пътният и железопътният транспорт са с доста по-малък капацитет и са много по-скъпи от водния такъв.
Германското правителство обмисля начини да уведомява по-рано компаниите за спирането на превозите по реката, за да са подготвени. То обаче заявява, че няма как да позволи дори на малки лодки да плават, ако нивото спадне драстично.
"Рейн е естествен воден канал. Това, което можем да направим, е ограничено", твърди Ханс Хейнрих Уит, президент на германския орган, отговарящ за състоянието на реките.