Патентите трябва да предпазват - по принцип. В машиностроенето много често се случва тъкмо обратното. Все повече компании се отказват от защитата на патентните, пише германската Die Welt. По този начин за китайските конкуренти копирането ще стане по-трудно. Вече само много сложните патентни се регистрират.

„Регистрираме съвсем малко патентни вече", казва шефът на най-голямата в света компания, която изгражда заводи за производство на стомана - SMS Group. Китайските производители регулярно изучават всички патентни, за да могат да сътворят след това плагиатите си.

Президентът на патентното ведомство на ФРГ обяснява: 18 месеца след регистрирането на патента документацията става публично достояние, а един специалист би могъл да я разбере без проблеми - Китай разполага с необходимите технически и природонаучни знания за целта.

Според студия на Обединението на германските машиностроители VDMA, четири пети от предприятията в производството на инвестиционно оборудване  са станали вече жертва на продуктово пиратство. В света щетите от плагиатство се изчисляват на € 660 млрд. за година. В Европа по този начин се губят до 300 хиляди работни места годишно, само във ФРГ 70.000.

„Съветваме нашите членове да регистрират патентните си само тогава, когато продуктите предполагат много сложен технически ноу - хау", признава шефът на VDMA. По съдебен път просто нямало начин за предпазване от продуктовото пиратство в Китай.

Производителите на кранове Demag Cranes са на същото мнение: световният лидер в пристанищните кранове е регистрирал 1500 патента, но може би тъкмо затова две поколения кранове са копирани от китайците. Надеждата е в това, че най-новите съоръжения са с по-голям и сложен софтуер и това ги прави по-трудни за копиране.