Предстои затягане на физическия пазар на дизелово гориво в Европа или поне така мислят търговците, които са готови да плащат повече за количества, налични веднага - това става ясно от анализ на данните от борсата ICE Futures Europe, направен от Bloomberg.
Според агенцията това показва уязвимостта на пазара след спирането на вноса от водещия доставчик - Русия.
Контекст: През годините около 40% от вносното дизелово гориво в ЕС беше с руски произход. Даже през 2022 г., белязана от нахлуването в Украйна и санкциите, около 2 млн. тона дизел от страната влизаха в Европейския съюз всеки месец.
От 5 февруари, обаче, вносът на дизелово гориво от Русия беше забранен.
Детайли: По-рано през тази седмица скочиха премиите за незабавни доставки, което според анализатори показва опасения от проблеми с бързите доставки.
В своя материал Bloomberg говорят за "необичайна лятна паника".
На този фон, запасите от дизелово гориво и мазут в независимите хранилища в Северозападна Европа през юни спаднаха под 5-годишното си средно сезонно ниво.
Защо: През последните седмици имаше прекъсвания на работата на рафинерии в Нидерадия, Германия и Румъния, което се отразява на доставките. Освен това вносът от Персийския залив е по-малък, а и се изчерпаха възможностите за бързи доставки от САЩ.
От друга страна: В Българя тези процеси към момента не се усещат. "Лукойл" използва дерогация от европейските санкции и към момента бургаската рафинерия не е силно зависима от евентуални нарушения при алтернативните доставки. Така средната цена на дизела се движи около 2,45-2,46 лв. за литър по данни на платформата Fuelo - около 10 стотинки под масовия бензин A-95.