Повече проблеми, отколкото положителни новини, чуха журналистите по време на срещата по повод 10-годишнината от основаването на Съюзът на международните превозвачи в България. За проблемите с разрешителните за превоз на товари от, за и през Турция, слабият държавен контрол при лицензирането на превозвачите и проблемите с визите. Чуха, представители на бизнеса, държавната администрация и Народното събрание.

На форума присъстваха, зам. министърът на транспорта, информационни технологии и съобщенията Антон Гинев, народните представители от ГЕРБ Ивайло Московски и Станислав Иванов, изпълнителният директор на ИА Автомобилна администрация Димитър Ганев.

От съюза на превозвачите с председател Ангел Траков посочиха, че в България има издадени лицензи на фирми, които не отговарят на изискванията и по този начин изкривяват пазара и създават сив сектор. Много фирми получават лицензи без да доказват в пълнота уседналостта си в България и наличието на определения брой камиони, а от там задължително нает персонал и опреден размер инвестиции.

Шефът на Изпълнителна агенция Автомобилна администрация Димитър Ганев заяви, че при издаването на лицензи ИА АА изпълнява изискванията на закона и нормативната база. Ганев посочи, че в момента текат проверки за финансовото здраве на автомобилните превозвачи, като от началото на годината има отнети 3 лиценза и се работи по отнемането на още няколко десетки.

От СМП посочиха, че все по-често се случва камионите, пратени за Азербайджан, Туркменистан и други страни от Средна Азия, да не могат да доставят стоките навреме, защото шофьорите трябва да чакат със седмици за издаване на визи за техни страни. В същото време превозвачите от Турция имат директен достъп и изместват родните превозвачи от бизнеса.

По отношение на разрешителните за преминаване през Турция от бранша отново настояха за тяхното увеличаване, по-ниска цена и по-лесно издаване. По темата говори и зам. министър Гинев. Той поясни, че преговорите с Турция за превозвачите не са спирали. Българското правителство цели пълното либерализиране на превозите от, за и през Турция. На този етап това по-скоро е възможно за превозите между двете страни, но не и за разрешителните за превоз от и до трети страни, когато превозвачите преминават територията на южната ни съседка, но доставят продукция в други страни,

Като коз в тези преговори е таксата от 43 евро, която ние налагаме за турските превозвачи преминаващи през страната ни, заяви Гинев. По думите му турската страна иска тази такса да отпадне, но не декларира готовност да либерализира превозите на товари през територията си, а само да увеличи в някакви рамки отпусканите до момента разрешителни.

По време на срещата шефът на ИА АА Димитър Ганев и председателят на Българската Асоциация на Сдруженията в Автомобилния Транспорт БАСАТ и собственик на фирмата за автобусни превози „Карат С" Миролюб Столарски влязоха в спор за това дали се политизират извършваните проверки от автомобилната инспекция. Ганев заяви, че такава практика не е имало никога, откакто той е директор на агенцията, като думите му бяха в отговор на коментар на член на БАСАТ даден пред медиите.

От своя страна Столарски посочи, че в последните месеци често се спират автобуси на определени фирми и автомобилната инспекция започва да търси "под вола теле" и когато не го намери пише незаконосъобразни актове. Такъв е бил случаят с наложен акт на превозвач извършващ международен превоз на пътници въз основа на нормативните документи касаещи вътрешните превози.

Пред Money.bg зам. министър Гинев говори и за планираното общо събраните на облигационерите на БДЖ, на което трябва да се вземе решение дали националният превозвач ще трябва да продаде дизеловити пътнически мотриси, с които разполага, както и над 3000 товарни вагони. Гинев заяви, че такова събрание още не се е провело, макар преди няколко седмици транспортният министър Данаил Папазов да заяви, че то е планирано в началото на май. Най-вероятно е такава среща да има до края на месеца, допълни Гинев, Той каза още че на практика на този етап диалогът с кредиторите не е активен, защото не е имало срещи и разговори с тях в последните седмици.