Проблемите в световните доставни вериги трябваше да са временни, но изглежда, че сега ще продължат и през следващата година, след като делта вариантът на короанвируса създава пречки пред работата на заводите в Азия и продължава да предизвиква забавяния в транспорта, пише Bloomberg. Производителите се оплакват от недостиг на ключови компоненти и по-високи цени на суровините и енергията. Транспортът на готовите стоки също се оскъпява, а цените държат рекордни нива.
"Не можем да се снабдим с достатъчно компоненти, не можем да получим контейнери, разходите се изстрелва", обобщава Крисотфър Це, главен изпълнителен директор на Musical Electronics в Хонконг, която произвежда редица потребителски продукти от Bluetooth спийкъри до кубчето на Рубик. Це посочва, че цената на магнитите, използвани в тези продукти, се е повишила с 50% от март, което оскъпява производството със 7%.
Решителността на Китай да се справи с вируса означава, че дори и малък брой случаи може да предизвика значителни проблеми в търговията. Този месец правителството временно затвори част от третото най-натоварено пристаинще за две седмици след един-единствен случай.
"Задръстването на пристанищата и недостигът на контейнери ще продължи и през четвъртото тримесечие или дори до средата на 2022 г.", казват от Evergreen Marine, седмата най-голяма компания в морския транспорт.
Разходите за изпращане на един контейнер от Азия до Европа вече са десет пъти по-високи отколкото бяха през май 2020 г., според Drewry World Container Index. "Световната верига за доставки стана толкова крехка, че един малък инцидент има огромен ефект", казват от HSBC. Високите такси за превоз и цените на полупроводниците могат да допринесат към инфлацията, казва Чуа Хак Бин, старши икономист в Maybank Kim Eng Research.
Разпространението на делта варианта, особено в Югоизточна Азия, прави работата на редица заводи изключително трудна. Във Виетнам, вторият най-голям производител на дрехи и обувки в света, правителството нареди на производителите да позволят на работниците да спят в заводите в опит работата да не бъде спирана.
Дори мощната Toyota е засегната. Компанията предупреди, че ще спре временно работа в 14 завода и ще намали производството с 40%.
На другия край на света, във Великобритания, компаниите са изправени пред ниско ниво на инвентара, а цените на дребно растат с най-бързия си темп от ноември 2017 г. Възстановяването на Германия също е под заплаха. Там липсват метали, пластмаса и полупроводници.
В сърцето на инфлационния натиск са проблемите с транспорта.
Големите ритейлъри обичайно имат дългосрочни договори с контейнеровозните компании, но азиатското производство е съставено от мрежи от десетки хиляди малки и средни предприятия, които разчитат на логистични фирми. Последните от своя страна не успяват да намерят място на контейнерозовите за клиентите си, след като собствениците на плавателните съдове ги продават на този, който плати най-много. Те вече отказват да подписват дългосрочни споразумения и повечето сделки се сключват на спот цени, което прави прогнозирането на разходите изключително трудно.