Автомобилните производители трябва да се подготвят продължителен глобален недостиг на полупроводници. Той със сигурност ще продължи и след следващата година и затова трябва да се мисли в посока използване на по-малко чипове в автомобилите. Това заявяват от консултантската компания Roland Berger, цитирана от Bloomberg.
Сериозните затруднения ще продължат до 2022 г., смятат анализаторите. Прогнозите им са в противоречие на редица автомобилни компании, които се надяват кризата да отслабне през втората половина на следващата година. Но капацитетът ще остане ограничен в дългосрочен план и защото производителите на чипове не инвестират в допълнителни доставки.
От края на миналата година недостигът на чипове не намалява, което принуди производителите на превозни средства да намалят производството си под нивата от миналата година. След слабите доставки през третото тримесечие, производители като VW и Daimler AG, заявиха, че очакват ситуацията да се подобри през следващите месеци. Други обаче, като Stellantis, прогнозират по-дълги смущения.
Текущите модели автомобили обикновено имат децентрализирана система с отделни полупроводници, контролиращи отделните функции. Средно превозните средства съдържат 1400 високотехнологични компоненти, но според експерти преминаването към централен модел с един компютър, контролиращ редица функции, може драстично да намали броя на чиповете, необходими в превозното средство.
Недостигът на чипове доведе и до поскъпване на автомобилите втора ръка. На голям пазар като във Великобритания например, цените се покачват с безпрецедентни темпове, след като повече хора търсят за покупка превозно средство втора ръка. Тенденцията се задвижва и от слабото предлагане на нови коли. Това показа проучване на автомобилната група АА.
Според данните цената на най-популярните за покупка модели в Обединеното кралство се е увеличила с 57% от 2019 година досега.
Модел на Fоrd Fіеѕtа например, който е най-популярният за продажба в сайта на АА CARS, струва 9 770 паунда. Цената му преди две години е била 7 448 паунда. Най-търсени са "почти новите модели" - до петгодишни.
Кризата с компонентите може да вещае още проблеми, които предстоят, според консултантска компания AlixPartners, която определи цената на кризата за индустрията на 210 милиарда долара загубени продажби тази година.
Недостигът на смоли, метал и каучук започва все повече да се усеща, смята Александър Мариан, управляващ директор на парижкото подразделение на AlixPartners.
"Доставките на полупроводници трябва да се повишат до средата на следващата година. Но това е дървото, което крие гората и ще видим и други дефицити", заяви той.