Сградата на Chrysler е гордост на Ню Йорк вече почти 80 години. Според експерти по строителен дизайн, както и според анкети сред гражданите, тя е далеч по-красива от конкурентния небостъргач Empire State Building - пише Шпигел.

Не е случайно, че символът на качествена Америка, паметникът на една легендарна корпорация, бива постоянно разрушаван от злите сили, обикновено идващи от чужбина: през 1998 г. Холивуд накара Годзила да смаже небостъргача, във филма „Армагедон" врагът на зданието бе астероид, а през 2001 г. Стивън Спилбърг в „Изкуствен интелект" го прати на морското дъно.

Ужасиите от филмите в гледището на американския патриот започват да се сбъдват. Иначе резервираното в заглавията си списание  за политика Foreign Policy разтръби за „Нападение по въздушната линия на Ню Йорк".

Нападението идва ако не от чудовище, поне от чужбина: правителството на Абу Даби чрез инвестиционния си фонд изкупи 90% от зданието на „Крайслер", заплащайки $800 млн.

Макар доскорошните собственици, американския концерн в имотния сектор Tishman Speyer, да продължават да притежават собствеността върху земята, от която стърчи небостъргача, жителите на Ню Йорк имат чувството, че градът им е изложен на разпродажба.

Сградата на Крайслер, която през 1930 г. за кратко е била и най-високата в света, не е единствената покупка на „опасните чужденци". Почти без да се привлича общественото внимание, един след друг небостъргачите на Ню Йорк сменят собствеността си. Поевтиняването на долара и сривът на имотния пазар доведоха тълпа чужди инвеститори, тръгнали на шопинг.


Прочутата сграда, „ютията" на Flatiron Building на кръстовището на Пето авеню, Бродуей и 23-та, от известно време принадлежи на италианската компания за недвижимости Sorgente. Италианският шеф е разкрил, че е заплатил 95 млн. долара, за да увеличи дела си в зданието до 53%. „При сегашния курс на долара това беше уместно".

Сградата на General Motors беше продадена още през май. 50 етажният небостъргач бе реализиран в пакет с три други небостъргача за 3.1 млрд. долара на международен консорциум, финансиран от държавните фондове на Катар и Кувейт.

През април корпорацията Altria (Philip Morris) продаде главната си квартира на пето авеню за 525 милиона долара на израелско - британския инвеститор Ейал Офер.

Израелецът Хаим Ревах и неуточнени партньори си купи за 607 милиона забележителната сграда Lipstick Building на Трето авеню.

През 2005 г. луксозният хотел Essex House в Централ Парк стана собственост на държавната дубайска компания Jumeirah Group. Оттогава зданието се нарича Jumeirah Essex House.

Наблизо, след изкупуване от израелската компания за имоти ElAd, преустроеният Плаца Хотел предлага луксозни апартаменти. Същата фирма е купила здание на Citigroup в южен Манхатън и след това го е продала на руски консорциум.

Подобна надпревара за имоти в Манхатън не е виждана от осемдесетте, когато японските корпорации започнаха да изкупуват представителните сгради на Голямата ябълка, сред тях и Рокфелер центъра.

Списанието „Нюздей" недоволства: „Силуетите на нашите градове принадлежат на чужденци". Блогът за недвижими имоти Curbed апелира: „Трябва да се замислим, преди канадците да са купили от нас Статуята на Свободата".

Докато Уолстрийт се оплаква от срив на пазара, чуждестранните инвеститори неуморно изкупуват американски имоти. Само през 2007 г. в бизнес имоти в САЩ са инвестирани 52 млрд. долара от чужденци. Сумата е двойно по-голяма, отколкото през предходната 2006 година. 16% от парите са платени от компании от Близкия изток.

Един кръг се затваря, коментира кореспондентът на „Шпигел" в Ню Йорк Марк Питцке: невероятните суми в долари, плащани от САЩ за петрола на Близкия изток, се реинвестират в страната. Изследователи вече са открили и име за процеса: „рециклиране на петродолари".

Имотният магнат Доналд Тръмп се изказва с въодушевление за предстоящите инвестиции от Близкия Изток. Обаче като цяло в населението има нагласи, че инвеститорите от арабския свят могат да използват придобивките си в САЩ като база за терористични атаки.

Повод за размисъл дава и фактът, че преди две години Конгресът на САЩ спря сделката по купуването на шест пристанища в САЩ от фирмата DP World от Дубай именно от съображения за национална сигурност. Дали националната сигурност няма да бъде заплашена също и от де - национализацията на американските небостъргачи?