През последните дни една от водещите новини в сръбските медии е, че западната ни съседка е на първо място в света по привличане на преки чуждестранни инвестиции спрямо размера на местната икономика. Като такава тя беше посочена в класация на fDi Intelligence, която е част от Financial Times.
Отзвукът в социалните мрежи и коментарите на сръбските власти по тази тема не закъсняха. Сръбският министър-председател Ана Брнабич посочи пред Tanjug: "Решението уважавания Financial Times да обяви Сърбия за световен шампион по привличане на преки чуждестранни инвестиции за втори път от три години е резултат от проведените реформи.".
Президентът Александър Вучич от своя страна заяви, че класацията говори за това, че международните компании гледат към Сърбия и проучват условията за инвестиции там.
"Сега имаме потвърждение от най-уважавания вестник в света, което означава, не няма сериозна световна или европейска компания, която не би проучила възможностите в страната, какви субсидии осигурява правителството, каква подкрепа оказва то и в какво състояние е работната сила", коментира държавният глава пред RTS.
По неговите думи през изминалата година в Сърбия са инвестирани 3,6 милиарда евро, а през 2019 година се очаква те да бъдат още повече.
И въпреки всички тези положителни коментари от страна на властта в съседката ни, много анализатори започнаха да си задават въпроса доколко класацията отразява реалната ситуация в страната. По темата анализ правят и от онлайн платформата BalkanInsight.
Какво отразява класацията?
"Въпреки че сръбските медии и представители на властта се позовават на т.нар. Greenfield FDI Performance Index 2019, който се изготвя директно от Financial Times, информацията реално идва от друг източник, който също е част от групата - fDi Intelligence, която е консултантска фирма, работеща с агенции за насърчаване на инвестициите, организации за икономическо развитие и други държавни органи", посочват от медията.
Въпросният годишен доклад за чуждестранните инвестиции е публикуван именно на платформата на fDi Intelligence, а не във Financial Times.
Каква е използваната методология?
В класацията се изследват т.нар. инвестиции на зелено като част от преките чуждестранни инвестиции. Последните се делят на три вида - вложения на зелено, вложения във вече съществуващи местни компании или такива в сливане и придобиване.
Данните за тях са взети от подразделението за търговия и икономическо развитие на ООН UNCTAD и отразява само инвестициите на зелено, които отразяват стартирането на дейност на дадана компания на нов чуждестранен пазар. Тези вложения се използват за изграждането на производствени бази или офиси.
Анализът на fDi Intelligence отразява, че Сърбия е успяла да привлече близо 12 пъти повече инвестиции на зелено в сравнение с тези, които биха отговаряли на размера на икономиката ѝ. Страната заема първото място в класацията за първи път през 2016 година, а година по-късно е втора.
Общо броят на проектите, свързани с вложения на зелено в Сърбия, са били 77 през 2016 година, 81 през 2017 и 107 през 2018 година.
За сравнение в същата класация България е на 17-то място в света преди Обединените арабски емирства, Унгария, Румъния, Ирландия и Полша.
Какво показват резултатите от други изследвания?
"Данните, публикувани от други международни организации, също трябва да се имат предвид, когато се прави сравнение на Сърбия с други страни в региона", посочват от BalkanInsight.
Според данни на UNCTAD към ООН от 2018 година капиталовият поток към Сърбия е нараснал с 44% до 4,1 милиарда долара, което я поставя на второ място по привлечени директни чуждестранни инвестиции сред развиващите се икономики.
"Икономиката на Събрия е най-голямата в субрегиона (бел.ред. тук трябва да се имат предвид Западните Балкани) и е сравнително диверсифицирана. Стратегическото местоположение на страната я прави подходяща за вложения в областта на логистиката - пример е тази на Vinci Airports в белградското летище "Никола Тесла". Природните ѝ ресурси привличат други компании, като китайската Zijin Mining Group, която придоби един от големите производители на мед", посочват от UNCTAD в свой анализ.
Разбира се, трябва да се имат предвид и другите проучвания, в които Сърбия е включена
В класацията на Световната банка Doing Business страната се класира на 48-мо място преди Черна гора и Хърватия, но след Косово. За сравнение в изданието за 2018 година България е на 59-та позиция.
Forbes пък прави своето Best Countries for Business, като през миналата година в него Сърбия е 56-та или четири места под Хърватия. В него пък България е с десет места преди съседката си на 46-то място.