Монтедземоло заедно с партньори в следващите няколко седмици ще обяви формално услугата, наречена NTV. В шортлистата за изграждането на влаковете са Alstom, Siemens и Bombardier, това е станало възможно с либерализиране на правната база в Италия и влаковете могат да започнат да се движат още към края на 2010 година.
Влаковете ще са следващата страница в кариерата на Монтедземоло, за когото преди време японски вестник написа, че е най-елегантният човек в света. Той има тесни връзки със семейството на основателите на Fiat и до май следващата година е председател на Confindustria, главната италианска организация на работодателите.
Индустриалецът говори, че дейността му е в услуга на обществото и като сър Ричард Брансън във Великобритания, друг популярен бизнесмен, иска да подобри работата на влаковете в своята страна.
Сред партньорите на Монтеземоло са имена като Диего Дела Вале, основател на компанията за мода Tod's, индустриалецът Джани Пунцо и Джузепе Шиароне, бившият началник на пътническите услуги в държавния оператор Trenitalia. От 2000 година Шиароне е главен изпълниелен директор на Rail Traction Company, най-успешната частна компания на Италия за железопътни товарни превози.
През 2010 ще започне работа и друга частна услуга за железопътен превоз на пътници, Rail One. Човекът, който стои зад конкурентната кампания, е Карло Тото, шефът на Air One, италианската самолетна компания с интереси към приватизацята на Alitalia.
Италианските Rail One и NTV ще са първите изцяло частни оператори на високоскоростни влакове в ЕС. Eurostar, свързващ Париж и Брюксел под Ламанша, има частни акционери, но все още се доминира от френския държавен железопътен оператор SNCF.
Новите на пазара ще се възползват от италианската нова правна уредба, която отвори за конкуренти на Trenitalia възможности за изграждане на маршрути за високоскоростни влакове между големите градове на страната. Trenitalia в момента имат почти монополно положение в пътническите услуги в Италия.
Така че тази новина може да стане предвестник за много грижи в Trenitalia. Монополистите след приемането на новата правна уредба надигнаха глас, че най-доходоносните части на техния бизнес са заплашени.
Либерализацията на сектора високоскоростни влакове има подкрепата на правителството на Романо Проди, който наскоро отново говори за нуждата от отваряне на пазара.