Цените на превозите на горива с танкери скочиха миналата седмица, след като Европейският съюз и страните от Г-7 се затегнаха санкциите за продажбите на петрол на Русия. Ограниченията върху износа на руски суров петрол започнаха в началото на декември. Санкциите от западните страни целят ограничаване на руския суров петрол и износа на сурови продукти, въпреки че определено не работят както се планираше.

Енергийният износ се пренасочи към Азия. "Разместването" на веригите за доставки обаче означава, че Русия трябва да разчита повече на танкери. Според Bloomberg това е довело до 400% скок на дневните ставки за танкери за продукти на горива.

По данни на Baltic Exchange цените на танкерите за превоз на горива са достигнали 55 857 долара на ден, което е скок с 58% от миналия четвъртък.

Според търговския гигант Trafigura, Русия разчита на т.нар. "тайна флотилия" от танкери за превоз на суров петрол и сурови продукти. Търговската фирма смята, че флотът е около 600 кораба.

Скокът на цените на танкерите според Bloomberg e и заради раздвояване на флота, като някои танкери обслужват интересите на Москва, а други - международния пазар.

Около 400 танкера, или 20% от глобалния флот, наскоро преминаха от превоз на горива за традиционните страни към превоз на руски петролни продукти, по думите на съпредседателя на Trafigura за търговия с петрол Бен Лакок. Това е намалило броя на танкерите за традиционните маршрути и води до рязко покачване на разходите за товари.

"Не виждаме индикации, че Русия ще трябва да намали износа си на суров петрол или рафинирани продукти", коментира Дейвид Уех, главен икономист на Vortexa в края на миналата седмица.

Освен това цените на суровия петрол надхвърлиха 86 долара за барел след съобщението от миналия петък, че Русия ще намали производството на суров петрол с 500 000 барела на ден. Това е в отговор на таваните на цените за закупуване на руското гориво.