Китайските държавни компании увеличават значително присъствието си в процедурите по обществени поръчки в Европа през последната година, показва анализ на The Wall Street Journal.

Пазарът на обществени поръчки в Европейския съюз е сред най-големите в света и е оценяван на около €2 трлн. годишно. Блокът кани компании от цял свят да строят пътища, мостове, железопътни линии и електропреносни мрежи. Според Брюксел конкуренцията държи цените ниски, а европейските контрактори конкурентни на световно ниво.

През 2020 г. китайски компании са спечелили търгове за почти €2 млрд., над два пъти повече спрямо миналата година, според публични данни. Европейските компании казват, че китайските конгломерати - директно притежавани или субсидирани от Пекин - дават с до 30% по-ниски цени. Някои политически лидери се притесняват, че дисбалансът ще се влоши още повече след кризата, когато останалите без пари правителства ще трябва да заемат средства за инфраструктурни проекти.

"Европейските данъкоплатци плащат на китайското правителство за изграждане на инфраструктурата, което в крайна сметка отслабва европейските компании, които плащат данъците си тук", казва Алиша Гарсия-Ереро, главен икономист в Natixis. "Това е притеснително".

Неотдавна именно европейските гиганти доминираха международните пазари, изграждайки пристанища в Африка, електроцентрали в Близкия Изток и тунели под азиатските мегаградове. Днес същите компании губят пазарен дял по света - и у дома.

Макар че китайските компании все още отговарят за малка част от спечелените обществени поръчки, стойността и сложността на спечелените търгове се покачва. Преди десетилетие те изграждаха основно пътища, но сега вече имат уменията и оборудването за далеч по-сложни проекти.

Брюксел не следи колко поръчки и на каква стойност са спечелени от китайците. Но през 2020 г. Европейката комисия започна да гледа по-сериозно на проблема. Данните сочат, че през последното десетилетие китайските компании са спечелили поръчки за €4,5 млрд., като €1,9 млрд. са от последната година.

В Китай е забранено чуждестранни компании да печелят правителствени договори. Подобна забрана има и в Съединените американски щати. В същото време европейските компании работят на пазарни условия, докато китайските им конкуренти получават значителна подкрепа от правителството чрез субсидии.

"Когато гледаме цифрите в офертите, виждаме цени, каквито нито една частна компания не може да предложи", посочва Доменико Кампогранде, генерален директор на Европейската федерация на строителната индустрия.

Резултатът е, че субсидиите от Пекин помагат на китайските компании да печелят поръчки, финансирани с пари на европейските данъкоплатци. И в същото време да подкопават позицията на европейските компании, благодарение на които се пълнят хазните на континента.

Сред някои от най-спорните "победи" на китайски компании включват изграждането на нов тунел за метрото в Стокхолм. Там китайска компания предложи с между 48% и 66% по-ниска цена спрямо европейските конкуренти, участвали в търга. "Състезаваме се с китайската държава и това не изглежда честно", казва Патрик Марелиус, главен изпълнителен директор на Subterra Sweden, която е участвала в търга. "Аз не мога да отида при изпълнителната власт и да поискам пари".

Един от големите проблеми на Стария континент е, че ЕС и отделните държави не могат да следят и да блокират от участие чуждестранни компании, които са субсидирани от държавата.

Така през 2017 г. китайската държавна компания China Road and Bridge Corp. печели търг за изграждането на мост в Хърватия, предлагайки значително по-ниска оферта спрямо тези на австрийската и турска компания, които също участват - благодарение на стомана под пазарните цени.

Китай, някога партньор на Германия в растежа, се превръща в яростен съперник

Китай, някога партньор на Германия в растежа, се превръща в яростен съперник

Най-голямата европейска икономика вече не може да разчита на азиатската държава да подкрепя експанзията ѝ