Японският автомобилен производител Toyota Motor Corp., като че ли печели битката за сърцата на тексасците, които традиционно са най-големите любители на огромните пикапи и SUV автомобилите в САЩ. Може би японската компания е на път да разруши последния бастион на американските автопроизводители от Детройт, коментира Bloomberg.

Промоцирайки новия си автомобил Toyota Tundra през 2007 г., японският производител изправи на нокти General Motors Corp., Ford Motor Co. и Chrysler. В Тексас, пазарният дял на Tundra се покачи със 79%, докато този на американските й конкуренти падна с по 5%, през изминалата година.

Най-неприятното в случая, е че GM, Ford и Chrysler и преди да изгубят Тексас бяха в тежко финансово състояние, а тежката конкуренция на Toyota, допълнително ще влоши положението им. Южният американски щат е изключително важен за производителите, тъй като е отговорен за покупката на около 15% от всички продавани в САЩ пикапи. Това е силен удар по новия модел на Chrysler F-Series и Dodge Ram, които ще бъдат видени за първи път на авто-изложението в Детройт на 13 януари.

„Покупките на Tundra идват и от най-заклетите фенове на американските големи машини", коментира дилър от град Далас. „Питате ме дали това наврежда на Форд? Безспорно е така", продължава той.

Тойота се очаква да инвестира около $1.3 млрд. в нова производствена централа в град Сан Антонио (Тексас), като така ще завземе още по-голям дял от пазара. Мощностите в новото предприятие, ще са заети основно с производството на пикапи.

Повечето производители на автомобили са притиснати от високата цена на бензина в САЩ, чиято цена в момента е средно $3.10 за галон (1.10 лв. за литър). За разлика от големите американски производители, Toyota разполага с доста сериозна финансова подкрепа, която ще й позволи да премине без сътресения през наближаващата рецесия. Освен това, японската машина разполага със значително по-добра икономичност от американските й конкуренти. За 2007 г., приходите на японската компания се очаква да достигнат $15 млрд.  

През 2006 г., GM направи загуба от $2 млрд., а Chrysler беше на червено с $1.5 млрд. GM и Ford все още не са изнесли финансовите си резултати за изминалата година.