Франция стана свидетел на поредната терористична атака, като този път тя удари сърцето на Френската ревиера – Ница. Атентатът, който отне 84 човешки живота, засегна град, който привлича годишно 4.5 милиона туристи – най-много след Париж. Но сега туристическият бранш се готви за втори удар – този път икономически, разказва в свой репортаж Die Welt.
„Имаме масови откази”, казва в деня след атентата Денис Чиполони, президент на хотелската асоциация в Ница. Още обаче е рано да се каже колко точно са те. Браншът реагира веднага, като позволи безплатен отказ или отлагане на резервация в периода 15-31 юли. Големите туристически портали като booking.com и expedia.com също приложиха тази практика, както и някои авиопревозвачи като Air France-KLM.
Атентатът обаче удари втората по големина икономика в еврозоната и то в момент, в който много хора бяха се успокоили заради успешно преминалото Европейско първенство по футбол. Сега обаче, в разгара на сезона, регионът на Лазурния бряг го чакат трудни дни.
„Остатъкът от сезона ще пострада”, смята Денис Занон, директор на чуждестранния транспорт в Ница. По принцип само през лятото градът е посещаван от 1.5 милиона души, 70% от които чужденци. Икономистът от фонда Natixis Asset Management смята обаче, че през следващите седмици резервациите трябва да се наблюдават много внимателно, за да се види тренда.
За икономиката на Ница и региона туризмът има ключово значение. Той осигурява на Лазурния бряг 10 милиарда евро приходи годишно и 75 000 работни места. Почти половината от 633 хотела са 4- и 5-звездни. 51% от нощувките са на чужденци.
Случилото се в Париж след последния атентат на 13 ноември обаче показва какво да очакваме в Ница. Там спаднаха най-много нощувките именно в скъпите хотели – между 30 и 40 процента. Преди всичко американци и азиатски отказаха пътуванията си. През април 70.4% е била натовареността на хотелите в Париж – с 11 процента по-малко от преди годината.
През миналата година натовареността на хотела беше 90%, казва Мишел Чан, директор на 4-звездния „Сплендид”. Този месец той очаква 60%. „Имахме клиенти, които веднага си тръгнаха”, обяснява той.
Така по всичко личи, че туристическият бранш в Ница ще изживее трус. Колко голям и колко дълъг ще бъди той обаче тепърва ще става ясно.