Шофьорите във Венецуела дълго време се радваха на най-евтиния бензин в света. Горивото бе толкова силно субсидирано, че пълен резервоар струваше по-малко от цент. Но днес икономиката е в такава разруха, че шофьорите сега са принудени да плащат с малко храна, сладки или с цигара, пише Associated Press.
Бартерите пред бензиноколонките се увеличиха, след като хиперинфлацията направи венецуелската валута трудна за намиране, а някои деноминации вече не струват нищо. Така, без кеш в портфейлите си, шофьорите често подават на бензинджиите ориз, олио или каквото имат.
"Може да платите с цигара", казва Орландо Молина, докато зарежда своята Ford Ka в столицата Каракас. "Не е тайна за никого, че бензинът е толкова евтин". Всъщност той е толкова евтин, че дори работещите не знаят точната цена и шофьорите, които нямат пари или стока за размяна, зареждат безплатно.
Бартерната система е още един симптом на хаоса във Венецуела. Южноамериканската страна се намира в задълбочаваща се политическа и икономическа криза. Над 4 милиона граждани напуснаха държавата през последните години, бягайки от ниски заплати, неработещи болници, липса на основни услуги и сигурност.
Международният валутен фонд прогнозира, че през тази година инфлацията във Венецуела ще достигне 200 000 процента. Миналата година страната премахна пет нули от валутата си в несполучлив опит да се пребори с инфлацията.
В момента най-малката банктона е 50 боливара и тя струва около четвърт от един американски цент. Автобусите и банките не я приемат, като посочват, че ще бъдат нужни твърде много банкноти дори и за най-дребните покупки. Най-едрата банктона е 50 000 боливара и тя струва около $2,50.
Венецуела, която стои върху най-големите петролни резерви в страната, някога бе богата. Но икономиката бе разрушена напълно от две десетилетия на корупция и некомпетентно социалистическо управление.
Цените на бензина са важна тема във Венецуела. През 1989 г. около 300 души умряха по време на протести, избухнали след решението на тогавашния президент да ги увеличи умерено.
Сред икономическата катастрофа, Мадуро не повиши цените - стратегия, която най-вероятно се оказа правилна. Подобно решение предизвика протести и в Еквадор.
Мадуро е признавал, че държавната петролна компания губи милиарди долари всяка година заради разликата между цената на бензиностанцията и разходите за добив, производство и транспорт.