Европейският съюз има за цел да насочи 470 милиарда евро към водородната инфраструктура. В същото време Китай, Япония и Южна Корея вероятно ще използват водород, за да постигнат обещанията за намаляване на емисиите, а Саудитска Арабия планира завода за амоняк на базата на водород на стойност 5 млрд. долара, захранван от възобновяема енергия.

"Наричаме го" водородните войни "заради начина, по който правителствата се надпреварват да субсидират тези проекти, за да бъдат лидери", каза Геро Фаруджо, ръководител на възобновяемите енергийни източници в изследователската компания Rystad Energy.

Фаруджо и колегите му сумират над 60 гигавата водородни проекти в световен мащаб, които ще се захранват от възобновяема енергия, като повечето от тях обявиха тази година. Основните играчи не включват САЩ, където президентът Доналд Тръмп се застъпи за изкопаеми горива и се опита да изтегли страната от Парижкото споразумение за климата. Резултатът от президентските избори във вторник може да определи дали САЩ ще останат настрана, пише Bloomberg.

Заради очаквани субсидии: В Китай броят на произвежданите водородни коли ще се изстреля в пъти

Заради очаквани субсидии: В Китай броят на произвежданите водородни коли ще се изстреля в пъти

Страната все още е далеч от бленуваните „милиони“ такива превозни средства до 2030 г.

Използването на водород като енергиен източник е вековна идея.

И все пак има недостатъци. Водородът е скъп за производство без изхвърляне на парникови газове, труден за съхранение и не на последно място силно запалим.

"Въпреки непостоянния интерес през годините, тази ера изглежда различна", каза Дейвид Харт, директор в консултантската компания E4tech в Швейцария.

През следващите десетилетия той наблюдава как общественият интерес към водорода се повишава, само за да се върне отново назад. "Веднъж САЩ рекламираха водорода като "гориво за свобода", за да преодолеят зависимостта си от вносен петрол, но тази стратегия спря. Харт смята, че водородът е "елегантното крайно решение" - един източник на гориво с безброй приложения.

"Имаше периоди, в които никой не се интересуваше от изменението на климата", каза Харт. "Но аз упорито вярвах, че в един момент условията ще бъдат други. Нямах представа дали ще са пет години или 50 години, но имах усещане."

"Много от важните стъпки и важно позициониране ще се случат преди края на десетилетието", каза Харт. "Това ви поставя в много по-трудна позиция и по-скъпа позиция, ако не се движите сега."

Hyundai ще се цели към производство на над 100 000 водородни клетки до 2024 г.

Hyundai ще се цели към производство на над 100 000 водородни клетки до 2024 г.

Компанията тепърва ще обяви локацията на новия си завод

Засега Европа се движи агресивно. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен постави Зелената сделка на блока в центъра на плана за разходи за 750 милиарда евро, за да помогне на икономиката да се възстанови от пандемията.

В основата му е целта да се изгради капацитет от 40 гигавата за производство на водород от възобновяеми източници през това десетилетие. Държавите-членки подготвят свои планове, а Великобритания планира да пусне стратегия за водород през следващите месеци.

Водородът може да се получи, без да се произвеждат въглеродни емисии, или чрез използване на машини, задвижвани от възобновяема енергия. Тези методи минимизират въглеродния отпечатък, тъй като водородът основно произвежда водни пари при изгаряне.

Shell планира да произвежда водород в Холандия за своите рафинерии. Airbus SE иска да задвижва самолети с бензин. Гигантът на стоманодобивната компания ArcelorMittal SA работи по пилотен проект за замяна на изкопаеми горива в Хамбург.

Климатичните производствени методи обаче са скъпи, така че тяхната жизнеспособност вероятно зависи от правителствените политики, които санкционират емисиите.

Докато Европа разполага с най-обширната система за търговия с въглерод и водещи планове за намаляване на емисиите, Китай настига бързо. Президентът Си Дзинпин изненада света, като обяви, че страната ще стане неутрална към въглерода до 2060 г.

Русия ще изгради полигон за водородни влакове до 2024 година

Русия ще изгради полигон за водородни влакове до 2024 година

"Газпром" и "Росатом" ще станат първите в Русия производители на водород

Китай изгражда гигантска вятърна централа за производство на водород в региона на Монголия. Най-големият вътрешен нефтопреработвател Sinopec заяви на 29 октомври, че инвестира в цялата верига за доставка на водород, за да се превърне в "основен играч", въпреки че вече е най-големият местен производител.

Cockerill Jingli Hydrogen, партньорство между Suzhou Jingli Hydrogen Manufacturing Equipment и John Cockerill Group от Белгия откри фабрика с площ 18 000 квадратни метра миналата година в Китай с капацитет да произвежда 350 мегавата електролизери годишно. Това ще се разшири до 500 мегавата.

"Китайците винаги имат предимство в това, че вървят бързо", каза Едгаре Керквик, управляващ директор в Сингапур на Asia Green Capital Partners, консултантска и инвестиционна фирма.

Европейските производители се опитват да се справят. Green Hydrogen Systems, британската ITM Power Plc и норвежката Nel ASA планират да отворят фабрики в рамките на една година с обща годишна мощност от около 830 мегавата, повече от шест пъти повече от количеството машини, доставени в световен мащаб през 2018 г.

Китай все още не е пробил европейския пазар, но главният изпълнителен директор на Nel Джон Андре Локе заяви, че това е само въпрос на време.

Япония и Южна Корея се фокусират върху пускането на водорода в движение. Водородът може да бъде ключов за захранването на камиони, влакове и самолети. Hyundai планира 64 000 камиона, задвижвани с водород, до 2030 г.

Що се отнася до САЩ, те се променят от повечето други участници. Федералното правителство не е публикувало пътна карта за изграждане на водородна икономика и е разредило стандартите за емисии за автомобили, електроцентрали и индустрия за изкопаеми горива.

Това носи тежестта върху частния сектор. Mitsubishi Power Americas Inc. обяви споразумения за разработване на заводи в Ню Йорк, Вирджиния и Охайо. NextEra Energy Inc. планира да управлява електроцентрала във Флорида частично на водород, произведен чрез слънчева енергия.

Новият камион на Hyundai на водородни клетки превзема Швейцарските Апли

Новият камион на Hyundai на водородни клетки превзема Швейцарските Апли

Южнокорейският производител затваря веригата за добив на водород