Цените на хранителните продукти са тема, която в последно време застана на преден план с особена острота. Извършват се проверки, изготвят се анализи, правят се сравнения на качеството и цените с другите държави. В морето от информация обикновеният българин е принуден сам да се ориентира, което само сякаш повишава стреса и объркването. Темата засяга всички нас като потребители, но не всеки е специалист по икономика. Затова решихме да дадем думата на производителите - един от ключовите участници от цялата верига на производство, доставка, търговия, които също са засегнати от повишаването на цените.
Според Димитър Митев, главен оперативен директор на "Белла България" - водеща компания в хранително-вкусовата индустрия в България, занимаваща се с месопреработка, тестени изделия и маргарин, причините за повишението на цените са две. От една страна, е ръстът на цените на суровините и опаковъчните материали, а от друга - повишението на енергийните разходи близо 3 пъти в сравнение с тези от 2019 г. На същото мнение е и Наско Тачев, директор бизнес развитие на млекопреработвателно предприятие "Ненко Трифонов Фуудс ООД", което произвежда млечни продукти под търговска марка "Ведраре", както и под частни търговски марки за някои от големите търговски вериги.
"Ние имаме собствена ферма за крави и биволици, но изкупуваме козе и овче мляко от други ферми. За една година цената на фуража, с който храним животните, се повиши с около 35%, цената на суровото краве, овче и козе мляко скочи с около 50%." Според Наско Тачев причините са комплексни и наред с повишението на цените на пластмасовите кофички за мляко, фолиата и другите опаковъчни материали, към сметката трябва да се добави повишението на електроенергията и горивата. "Всичко това доведе до нарастване на себестойността на продукцията с около 60% и до повишение на цените на крайните ни продукти за едногодишен период между 35 и 50% за различните продуктови групи."
Разходите - до 5 пъти по-голями при някои суровини
Конфликтът в Украйна и поскъпването на енергоносителите са сред незаобиколимите външни фактори за повишаването на цените на хранителните стоки, които се отчитат от всички производители. Това потвърждава Ивайло Русчев, управител на добре познатото предприятие за добив и преработка на червени меса "Тандем-Попово" ООД. "Разходите за абсолютно всичко скочиха и се умножиха по 2-3-4, понякога 5 пъти. Електроенергията в един етап водеше по този показател. От вътрешните фактори бих определил все още недостатъчното производство на качествени суровини и консумативи, което води до тотален внос на по високи цени и естествено оскъпява производството и оттам крайните цени на пазара."
Повишението на всички борсови стоки не само от България, но и от чужбина е друг ключов фактор според търговския директор на ТИМС - Мирослав Димитров. Компанията, като водещ производител на печива и бриош продукти, се сблъсква с недостиг на много от суровините - например всички олиа и мазнини, които са основа на много хранителни продукти, което допълнително увеличава цените. "Разходите за ел. енергия и материали скочиха в пъти, което не се е случвало в моя професионален път досега. Шокът беше много бърз и силен и в допълнение се намираме в изключително конкурентен пазар на труда, което дори е още по-утежняващо от материалите."
Каква тук е ролята на търговските вериги - това е интересен въпрос, на който производителите отговарят положително. По думите на Наско Тачев: "Нашите продажби са основно към търговски вериги, като делът от нашия оборот към тях е 85%. Различните търговски вериги имат различен бизнес модел. Някои работят на нетни цени, други издават насрещни фактури за услуги и бонуси, но в крайна сметка финансовите резултати на търговските вериги са 4-5% печалба, и то ако си свършат добре работата."
Търговски вериги - ключов канал за търговците
"Lidl не налагат такси, които оскъпяват крайната цена", споделя опита си Димитър Митев. "Имаме много успешно сътрудничество с Лидл България, което излиза извън пределите на страната, осъществяваме редица експортни проекти и заедно имаме износ на множество тестени продукти за всички подразделения на Lidl в Европа и САЩ", казва той и допълва, че единствената мярка, която би препоръчал за преодоляване поскъпването на цените на хранителните продукти у нас, е повишаването на доходите: "Проблемът не е в поскъпването на цените на стоките, а в това, че доходите не наваксват инфлацията. В момента у нас никой не говори за повишаване на доходите, а се съсредоточават на имагинерно сваляне на цените на продукти, които реално струват толкова, колкото струват и няма как да струват по-малко, защото себестойностите им, през високите стойности на суровините, материалите и енергията, това показват."
"Работим много добре с търговските вериги", споделя Мирослав Димитров. "Като цяло смятам, че те оформиха потребителското поведение и изиграха ролята на "филтър", що се отнася до компании, които не полагат усилия да имат добри и безопасни производства. Това е добре за консуматора, тъй като самите вериги допускат много по-малко некачествена стока и правят проучването вместо потребителя." Затова Димитров смята, че за производителите са печеливши именно дългосрочните договори с веригите, които ще им гарантират сигурна цена за период от време.
"Работата с търговските вериги е канал, без който нашето предприятие не би могло да съществува", споделя и Наско Тачев, който вижда дефицита на суровина у нас - специално за сектора млекопреработка - като основен проблем. "В страната не се произвежда достатъчно сурово мляко и е необходим внос за да се запълни този дефицит. Това от своя страна води до по-висока цена на суровото мляко в България да речем спрямо Германия. От тук и млечните продукти са с по-високи цени от Германия."
"Работата ни с търговските вериги е динамична, вълнуваща и изискваща. Изискванията на твоя клиент стават твои изисквания към теб самия и към твоите доставчици, така че всички по веригата се стремим да ставаме все по-добри всеки ден", убеден е и Ивайло Русчев от "Тандем-Попово ООД. За да се овладее инфлацията обаче, държавата "трябва да подпомага свободната пазарна икономика, развитието на производството и създава здрава среда за инвестиции в България, като регулира и следи за спазване на правилата и законите без пряка намеса на пазара, което всички знаем от близкото минало до какво води."