Докато пандемията отнесе търсенето от ключовите клиенти в автомобилната индустрия, най-голямата минна компания в Русия тихо затегна хватката си над пазара на паладий, пише Bloomberg.
MMC Norilsk Nickel PJSC бе на първа позиция при метала, използван в автомобилните катализатори, и преди кризата. Тя обаче ѝ помогне да увеличи пазарния си дял, тъй като дейността в Русия продължи почти без проблеми по време на пандемията, докато основните конкуренти в Южна Африка трябваше да спрат дейност заради мерките срещу вируса.
"Norilsk Nickel винаги е била смятана за компания, която последна ще угаси лампите", казва Артем Багдасарян, анализатор в BCS Global Markets. "Пандемията само го потвърждава".
Nornickel работи на по-малка дълбочина, което ѝ помага да бъде производителят с най-ниски разходи в индустрията. Засега тя успява да постигне прогнозата си за 2020 г. за добив на паладий, казва говорител.
В същото време най-големите конкуренти в Южна Африка намалиха целите си, а други отказаха да дадат прогноза за 2020 г. Някои минни компании в Южна Африка, където паладият е вторичен продукт на платината, губят пари, според Citigroup Inc.
Nornickel очаква световният добив на паладий да намалее с 1,3 млн. унции т.г. до около 6,3 млн. Пазарът обаче ще премине от състояние на огромен дефицит към баланс, тъй като търсенето от автомобилните производители също се срина, казват от руската компания.
Недостигът ще се завърне в началото на 2021 г., според Nornickel. Рене Хохрайтер, анализатор в Noah Capital Markets, смята, че добивът на паладий в Южна Африка ще се възстанови на предпандемични нива чак след 6-7 години, тъй като компаниите там спират новите проекти.