Анонс, който ентусиазира инвеститорите и признание, дошло след унижение пред целия свят - новините от сферата на дигиталните медии рядко се случва едновременно да имат толкова много общи неща и толкова много различия. Главен герой и в двата сюжета е изкуственият интелект, като обаче го виждаме в коренно различен контекст в две от най-популярните онлайн издания света - BuzzFeed и CNET.

(Не) една голяма грешка

CNET в продължение на дълги години беше един от най-популярните сайтове за технологични новини и ревюта в света. От известно време той е собственост на инвестиционен фонд, а в съдържанието му все по-забележимо присъствие имат очевидно оптимизирани за класиране по първите страници на търсачките статии с обяснения на финансови термини, продукти и т.н., в които има и спонсорирани линкове, например - към кредитни платформи.

Преди две седмици онлайн изданието Futurism се зае с една такава SEO статия - за сложната лихва, като се оказа, че в нея има доста сериозни фактологични грешки, но освен това и по доста труден за забелязване от читателя начин е посочено, че всъщност текстът даже не е писан от човек - дело е на изкуствен интелект.

Изкуственият интелект вече е кибероръжие

Изкуственият интелект вече е кибероръжие

AI без проблем пише зловреден код, но може да бъде впрегнат и в защитата на данните

Скандалът се разгоря, след като стана ясно, че има десетки такива статии - писани от AI и очевидно непроверени от редактор преди да бъдат публикувани с единствената цел да докарват приходи през линкове на партньорски програми и рекламни банери.

Самото естествено на този вид платформи изисква човешка намеса - изкуственият интелект може да напише граматически и стилистично перфектен текст на база милиардите единици информация, с които е "трениран", но поне към момента той няма как да "знае" дали това, което пише, е вярно или ще ви даде инвестиционен съвет, който да ви докара до просешка тояга.

Главният редактор на CNET Кони Джулиермо се наложи да излезе с позиция, от която стана ясно, че за общо 77 статии медията се е (пре)доверила на изкуствения интелект в рамките на "проба" и поне на този етап няма да има повече - а част от вече публикуваните ще бъдат коригирани и вече ще е по-ясно, че първоначалните версии не са дело на живи хора.

150% нагоре

На фона на унижението на CNET, друга дигитална медийна компания сама обяви, че ще интегрира изкуствения интелект в процесите си - BuzzFeed. Мрежата от сайтове съчетава сериозна журналистика с по-леки материали, класации, тестове и други форми, които са по-подходящи за AI.

Затова и от компанията подчертаха пред CNN, че няма да карат бота, базиран на известната по цял свят платформа ChatGPT, да пише новини. В интервю за медията изпълнителният директор на BuzzFeed Джона Перети разказа, че в края на миналата година заедно с колегите си са започнали "да си играят" с новата AI технология и да обмислят как могат да я вкарат в интерактивните си статии и тестове.

Еволюция на медиите: от древността до наши дни

Еволюция на медиите: от древността до наши дни

Ако попътуваме във времето и се озовем само преди 20 години ще видим, че огромното мнозинство от хората все още чакат ежедневника или вечерните новини

Така и се стигна до официалния анонс на партньорството. В него хора и алгоритми ще работят заедно, като целта е редакторите да вършат креативната част, а персонализацията спрямо потребителите да е дело на изкуствения интелект - например, да напише кратък сценарий на романтична комедия по вашите отговори и някои допълнителни параметри, които са му зададени предварително от човек.

Акциите на BuzzFeed скочиха със 150% заради новината.

Два подхода

Според Перети има два начина да интегрираш AI в медиите. Единият е "депресиращ" и е това, което CNET прави - технологията се използва за намаляване на разходите и бълване на евтино, но некачествено съдържание за индексиране в търсачките.

Другият начин е този, който BuzzFeed ще опита: "Това е един нов модел на дигитална медия, който е много по-перосонализиран, по-креативен и по-динамичен - място, където наистина талантливите хора от нашата компания могат да използват AI, за да развличат много по-добре, отколкото биха могли без AI".

Най-мощният публичен чат бот: България има проблеми с корупцията, AI може да помогне

Най-мощният публичен чат бот: България има проблеми с корупцията, AI може да помогне

Поговорихме с ChatGPT за предизвикателствата пред технологиите и обществото в края на 2022 г.

Според Перети заместването на хора с ботове няма как да успее в дългосрочен план и единствената опция е технологията да надгражда уменията на хората. Историята на BuzzFeed обаче показва, че не всеки залог в бъдещето на медиите е успешен - наложиха се сериозни съкращения в цялата група, защото много от експериментите през годините се оказаха неуспешни, а развлечението за най-младите онлайн потребители е в затворени платформи като TikTok.

Какъв е планът зад огромната инвестиция на Microsoft в OpenAI

Какъв е планът зад огромната инвестиция на Microsoft в най-известната AI компания

Изкуственият интелект има потенциала да промени баланса на силите в дигиталния свят

На този фон Джулиермо е категорична - в CNET са спрели да дават на AI да пише статии само временно - "докато не станем сигурни, че инструментът и редакционните ни процеси предотвратяват човешки и AI грешки". При напредъка в тази сфера на технологиите, това изглежда като много дълъг начин да напишете "скоро".