В днешния силно свързан свят имаме достъп до огромно количество информация на една ръка разстояние. В исторически план обаче това не винаги е било така. Представяте ли си да чакате сутрешния вестник, за да разберете най-актуалните новини.
Ако попътуваме във времето и се озовем само преди 20 години до 2002 г. и ще видим, че огромното мнозинство от хората все още чакат ежедневника или вечерните новини, за да задоволят нуждата си от информация.
Всъщност през по-голямата част от 2002 г. Google изоставаше в пазарния дял на търсачките зад Yahoo и MSN. Междувременно най-ранните социални медии (MySpace, Friendster и т.н.) едва започваха да се появяват онлайн и всички Facebook, YouTube, Twitter и iPhone все още не съществуваха, пише Visual Capitalist.
Еволюция на медиите досега
От време на време доминиращата форма на комуникация се преобръща от новите технологии, променящите се обществени предпочитания. Тези преходи изглежда се случват по-бързо с течение на времето, в съответствие с ускорения напредък на технологиите.
Първа вълна: Протомедия
До 1500 г. само 4% от гражданите на света са живели в градове и можете си представите колко трудно би било да се общува ефективно с масите през тази епоха.
За да разберете какво точно представляват протомедиите ето един пример: информацията може да се разпространява само със скоростта на движение на кон.
Втора вълна: Аналогови и ранни цифрови медии
Тогава новите технологични постижения позволяват широкомащабна комуникация за първи път в историята.
Вестници, книги, списания, радиостанции, телевизии, филми и първи уебсайтове се вписват в тази рамка. Тези канали позволяват на собствениците им да излъчват своето послание в голям мащаб.
Докато чрез протомедия хората могат да разпространяват своето послание само чрез речта и ръчно написаният текст, то чрез аналоговите и ранни цифрови медии (1430-2004) печатарската преса и по-късно радиото, телевизията и компютърът отключват мощни форми на еднопосочна и евтина комуникация с масите.
Трета вълна: Свързани медии (2004-днешни дни)
Раждането на Web 2.0 и социалните медии дава възможност за участие и създаване на съдържание за и от всички. Един туит, публикация в блог или видеоклип в TikTok от всеки може да стане популярен, достигайки до целия свят.
Започвайки от средата на 2000-те, бариерите започнаха да падат и в крайна сметка стана безплатно и лесно за всеки да изразява мнението си онлайн, да предава и създава новини. Тъй като интернет избухна със съдържание, сортирането му се превърна в проблем номер едно за решаване.
За добро или лошо, алгоритмите започнаха да предоставят на хората това, което обичат, за да могат да консумират още повече. Въпреки многото предимства на свързаните медии, виждаме по-голяма поляризация в обществото.
Следващата вълна: Носители на данни
Между 2015 г. и 2025 г. количеството данни, създадени и репликирани в световен мащаб, ще се увеличи с 1600%.
За първи път значително количество данни стават с отворен код и са достъпни за всеки. Има огромен напредък в това как да се съхраняват и проверяват данни и дори собствеността върху информация вече може да бъде проследена. Както медиите, така и населението стават все по-грамотни в областта на данните и също така осъзнават обществените недостатъци, произтичащи от свързаните медии.
С появата на тази нова вълна си струва да разгледаме по-подробно някои от нейните характеристики
Прозрачност:
Грамотните потребители ще започнат да изискват данните да са прозрачни и да произхождат от надеждни източници и факти.
Доверие:
Как да разберем, че показаните данни истински? Платформите и медиите все повече ще искат да докажат на потребителите, че данните са проверени, връщайки се чак до оригиналния източник. Всеки може да има достъп до огромни количества публични данни, налични днес, което означава, че докладите, анализите, идеите могат да идват от все по-голям брой източници. Така може да се премахне необходимостта от посредника, който често са големи технологични компании.