Някога, ако човек e искал да променя света, е трябвало да променя закони или да започне война. Сега просто създава хаштаг. Хората постоянно се опитват да променят света или да се възползват от него чрез социални мрежи и медии или други технологични средства.
Днес имаме гражданска ангажираност, но във време с изключително малко доверие в институции като правителство, бизнес и банки, а вероятно тази липса на доверие не е лишена от логика. Повече от десетилетие прехвърляме и обменяме данни в големи корпорации като Фейсбук и Гугъл, в повечето случаи без дори да осъзнаваме, че го правим.
Как хората използват технологиите, как влияят на законите, как лобират и предизвикват всякакви промените по съвсем нови начини изследва Итън Зукерман, блогър, директор на Центъра за граждански медии към Масачузетския технологичен институт, както и асоцииран професор към "Медия Лаб".
Зукерман е наясно какво представляват технологиите, как те влияят и дори могат да ядосат доста хора. През 90-те години на миналия век той създаде доста мразения в Интернет пространството pop-up ad - "изскачащата реклама". "Нашите намерения," обясни той преди години, "бяха добри" и се извини на световната интернет общност.
За всички вече е ясно, че социалните мрежи и медии ни контролират и за съжаление, не е обратното. Някога обществото разчиташе изцяло на закона, сега използваме все по-често пазарни, маркетинг норми и технологии.
Придобилата популярност кампания MeToo е пример за това. В основата си тя оспорва начина, по който хората говорят за сексуално насилие и сексуален тормоз. След като успее да промени тази норма и начин на изразяване, обсъждане и говорене, ще се премине към правни, пазарни и маркетинг действия, но в основата си, тя просто се опитва да промени как въобще си позволяваме да водим определени разговори.
Всичко това означава, че ако не можете да постигнете социална промяна чрез традиционни модели на гражданска инициатива, има съвсем нов набор от инструменти и хората се учат доста бързо как да използват.
Известно ни е също така, че социални мрежи като Фейсбук и Туитър контролират информацията, като използват алгоритми за филтриране на това, което виждаме и получаваме. Грешка е една или две компании да контролират световната цифрова и обществена сфера, нуждаем се от конкурентни платформи.
"Тъй като Фейсбук е наистина голяма, те имат всички предимства и е изключително трудно някой да се изравни с тях... Така че, когато се появи смислен конкурент, Фейсбук е по-вероятно да го купи и да го погълне, отколкото да го остави срещу тях на пазара", коментира Зукерман.
Той предлага обществено подкрепена социална мрежа като потенциално решение за социалните медии, но счита че това е реалистично в Европа, където се смята, че има обществена медийна култура, която приема идеята, че може да се инвестира в хора, които имат основни познания за политиката, света и хората около тях.
"Бих могъл да си представя новаторски европейски публичен телевизионен оператор, който казва: "Изграждаме социална мрежа, която е съвместима с други социални мрежи, има алгоритми, предназначени да ви помагат да настроите какви новини получавате за света, новини за вашата общност и тези опции са видими и контролируеми", допълва Итън Зукерман.