Ако вярваме на известния американски футуролог Алвин Тофлър, една от характеристиките на третата икономическа вълна ще бъде възможността служителите да работят за своите фирми не в офиси, а разположени удобно в домовете си, от хотелската стая и от всяко друго място, където желаят да бъдат.

Ако се доверим на специалистите от сектора на IP-базираните офисни телефонни централи, това време изглежда вече е дошло, благодарение на една технологична миграция, която през последните няколко години наблюдаваме и в България.

Става въпрос за процеса на замяна на старите учрежденски телефонни централи със софтуерни решения, базирани на Internet Protocol (IP), които предлагат огромен брой нови възможности за повишаване ефективността на бизнеса.

Когато става въпрос за миграция към IP-базирани корпоративни комуникации, има няколко важни аспекта, които трябва да бъдат отчетени.

Като се започне с интеграцията на мрежите за пренос на глас и за интернет достъп в една цялостна инфраструктура, с произтичащите от това големи възможности за намаляване на фирмените разходи и оптимизиране на дейността, през значително по-голямата мобилност на служителите, които могат да използват своите служебни телефонни номера от всяка точка на света, свързана с интернет.

И се стигне до интеграцията между телефонната централа и другите бизнес информационни системи като ERP и CRM-софтуера.

Ефектът
„Мрежовите технологии оказват пряко влияние върху растежа на икономиката и стандарта на живот" - посочи Петър Иванов, управляващ директор на комуникационната компания Cisco Systems за България, Словакия, Словения, Литва, Латвия и Естония по време на тазгодишното Сиско Експо в София.

Форумът, в който участваха над 1000 специалисти в сферата на IP-базираните комуникации, акцентира именно върху новите приложения за бизнес съобщения и начините, по които те могат да повлияят на ефективността на отделните компании.

Нещо повече, според представители от бранша именно миграцията на бизнеса към IP-базирани комуникации може да се окаже средство за снижаване ефекта на глобалната финансова криза, като намали разходите и повиши ефективността на фирмите. За много от представителите на бранша IP- телефонните централи (известни още като IP PBX-решения) ще доведат не само до промени в начина, по който служителите на една компания комуникират със своите колеги, клиенти, доставчици и бизнес партньори.

Миграцията на практика ще промени цялостната представа за работното пространство, заменяйки сегашните офиси с виртуална мрежа от служители, за които все по-малко ще има значение къде се намират физически. Те ще може да използват фирмената телефонна система, все едно, че е на бюрото им в офиса, използвайки услугата Least Cost Routing на телефонната централа.

„Днешните предизвикателства пред мобилността на бизнеса не могат да бъдат преодолени само с използване на традиционни безжични LAN решения, при които различни елементи на мрежата се обединяват и си взаимодействат" - посочва Брет Галоуей, старши вицепрезидент и генерален директор на групата на Cisco Systems за безжични технологии и сигурност.

Освен значително по-голямата степен на мобилност, замяната на традиционната телефонна централа със софтуерно решение увеличава и цялостната функционалност, добавяйки към познатите опции за прехвърляне на обаждането или „телефонен секретар", също възможност за бързо активиране на

гласови конферентни връзки
за избиране на определен контрагент последователно на мобилния, на служебния и на домашния номер, докато бъде открит, както и функционалности за контакт центрове и за автоматични гласови менюта (IVR - Interactive Voice Response). Всичко това дават повод на много от експертите в сферата на IP-базираните комуникации да твърдят, че новите телефонни централи не само

намаляват разходите за комуникации
на бизнеса, но преди всичко оптимизират работата, спестяват време и повишават ефективността на служителите. Самото понижаване на разходите след внедряване на офисна телефонна система започва с по-евтината възможност за разговори с градски, междуградски и международни дестинации по интернет, продължава с добавката на решения от типа GSM - гейтуей, които дават нови възможности за безплатни разговори към мобилни телефони, извън фирмената група и достигат до второ и трето ниво на спестяване, в случай че служителите се намират в друг град или държава и използват софтуерни телефонни приложения за безплатни служебни разговори със свои колеги и партньори.

Пазарът
„Очакванията са през следващите няколко години повечето български компании да мигрират към корпоративни комуникации от ново поколение, базирани на Internet Protocol. Това означава, че традиционната представа за необходимостта от отделни телефонни централи във всеки офис на дадена фирма или учреждение ще бъде заменена с идеята за една цялостна комуникационна система" - уточнява Иван Павлов, управител на фирма eFellows, която е партньор на Cisco Systems.

Освен американския гигант, у нас в този сегмент оперират и другите световни играчи, но и по-малки български компании, които предлагат IP-базирани офисни телефонни централи с отворен код. Силната конкуренция прави пазара много динамичен и създава много по-големи възможности за избор от страна на корпоративните клиенти.

Една възможна стъпка за преминаване към IP-базирана офисна телефонна система, е закупуването на хибридна централа, която може да даде много от новите функционалности, но на значително по-ниска цена. „Хибридното решение може да бъде два или три пъти по-евтино от изцяло IP-базираната система.

Освен това то може да бъде подходящо за среда, в която не е препоръчително да се използват скъпи IP-телефони или пък където служителите нямат желание да работят с друго устройство, освен с прост телефон, като например в заводи" - посочва Георги Стефанов, управител на фирма "Теленова", която предлага хибридни решения.

Според него подобни смесени телефонни централи са удобни и за фирми с разпределена структура, където е възможно в офиса да бъде внедрена изцяло IP-базирана централа, а например в заводите - хибридно решение, като двете ще бъдат свързани и ще работят заедно в единна телефонна мрежа.

Много в едно
Фактът, че новите софтуерни телефонни централи работят на база на Internet Protocol им позволява и още едно предимство - много по-лесно да се интегрират с останалите фирмени информационни системи, включително със системите за управление на корпоративните ресурси (ERP), за взаимоотношенията с клиентите (CRM), както и с разнообразни други приложения, сред които алармената или пожароизвестителната система.

Например IP-базираната телефонна централа може при обаждане от страна на бизнес партньор автоматично да изпише на монитора на служителя информация за обаждащото се лице, както и за досегашните бизнес взаимоотношения с него. Ако в хода на разговора се налага да бъде включен и трети човек, например мениджърът, счетоводителят или представител на търговския отдел, това може да стане с бързо активиране на конферентна връзка между тримата.

Добре е да се знае
- IP PBX (Internet Protocol Private Branch Exchange) - учрежденска телефонна централа, базирана на интернет протокол;

- Call Manager (Мениджър на разговорите) - решение за управление на гласов трафик, което може да замени изцяло традиционната телефонна централа. Може да бъде както софтуерно, така и завършен хардуерен продукт;

- VoIP (Voice over Internet Protocol) - общо название на технологиите за разговори по интернет;

- SIP (Session Initiation Protocol) - най-бързо развиващият се протокол за VoIP комуникация. За разлика от по-стари стандарти, като H.323, SIP е отворен стандарт, който позволява допълнително писане на софтуерни приложения, в зависимост от конкретните нужди на една организация;

- LCR (Least Cost Routing) - често срещана функция в IP-телефонните централи, която позволява изходящият разговор да бъде насочван по най-евтината външна линия. Например ако е до международна дестинация, системата може първо да го пренасочи през мрежата на алтернативен VoIP - оператор, ако е невъзможно - през тази на националния фиксиран оператор, след това - през мобилна мрежа и т. н.;

- IVR (Interactive Voice Response) - технология за интерактивно гласово меню, при което обаждащият се чува глас на запис и извършва определени действия, в зависимост от указанията;

- GSM - Gateway - технология за интеграция на телефонната централа с клетъчните мрежи, при която една или повече SIM-карти на мобилен оператор може да бъде включена към централата, а разговорите се рутират автоматично от едната към другата мрежа.

Феноменът с бума на Web 2.0 технологиите дава възможност на всеки човек да бъде чут и това засяга както социалния, така и личния живот на хората, бизнеса и дори правителствата", каза Петър Иванов - управляващ директор на комуникационната компания Cisco Systems за България, Словакия, Словения, Литва, Латвия и Естония по време на тазгодишното Сиско Експо в София.