Методологическите изисквания на европейската статистическа служба са изпълнени и разполагаме с надеждни данни, съпоставими с данните от останалите страни членки в ЕС.
А. Достъп до информационно-комуникационни технологии:
по сравнение с 2006 година, броят на домакинствата, които разполагат с персонален компютър (вкл. преносим или джобен), се е увеличил с 2%. Въпреки това, само 23.3% от домакинствата в България разполагат с компютър.
Очертава се нарастване на разпространението на интернет услугите в България. Към 31.03.2007 година 19.0% от домакинствата са посочили, че имат достъп до глобалната мрежа, 2% увеличение за една година.
От тези, които имат достъп до Интернет, повече от 80.0% разчитат на широколентовата връзка. Най-разпространеното средство за достъп на домакинствата до мрежата е персоналният настолен компютър, ползват го 94.0%. Все още е малък броят на домакинствата, които използват преносим компютър за тази цел - 9.0%.
Б. Използване на ИКТ от лицата между 16 и 74 години:
Данните от изследването сочат, че броят на лицата на възраст между 16 и 74 години, които са използвали компютър през първото тримесечие на 2007 година, се е увеличил с 4.4% в сравнение с миналата година и делът им достига до 34.5%. Голяма част от населението (60.0%) не е имало възможност или желание да работи с компютър.
От компютъризираните, 74.5% посочват, че през последните три месеца са използвали компютър в собствения си дом, а 42.0% - на работното място.
От комуникационните технологии най-бързо у нас расте използването на мобилен телефон, с какъвто разполагат 70.3% от лицата между 16 и 74 години.
Броят на лицата, които използват активно интернет, се е увеличил два пъти през последните 3 години. През първото тримесечие на 2007 г. почти всеки трети се е възползвал от неограничените възможности, които предлага глобалната мрежа, пише НСИ.
Обект на наблюдение са 4 506 домакинства и живеещите в тях 10 163 лица на възраст 16 - 74 години от различни региони на България.
Интернет в България се използва основно от младите хора: 32.0% от лицата, които влизат в мрежата почти всеки ден, са между 16 и 24 години; следвани от лицата на възраст 25 - 34 години (27.0%). С увеличаването на възрастта постепенно намалява и интересът към новите технологии и едва 0.6% от лицата между 65 и 74 години са използвали интернет през последните 3 месеца.
Връзката до Интернет се осъществява предимно вкъщи и на работното място. Основната дейност, за която българските потребители използват интернет, е комуникацията. Електронната поща е най-обичайното приложение за осъществяване на контакт, но все по-популярни стават и системите за предаване на съобщения в реално време (месинджъри) и телефонирането чрез интернет. Изтеглянето на игри, филми и музика заемат следващите места в списъка с най-популярните дейности.
Пречките за увеличаване използването на Интернет за голямата част от българите са езиковите бариери и липсата на време.
В. Електронна търговия:
България е на едно от последните места по използване на преимуществата на електронната търговия в Европа. Всеки втори, който е използвал интернет през последните 3 месеца, е търсил информация за стоки и услуги, но през 2007 година едва 7.6% от тях са извършили покупка онлайн. Онлайн се купуват предимно книги, списания и вестници и в по-малка степен филми, музика, дрехи, пътувания и хотелски резервации.
70.0% от лицата, използващи компютър, не са преминали курс за обучение по компютърна грамотност. 37.7% смятат, че компютърните им умения са задоволителни. Все още не са малко и лицата, които нямат време да се обучават или рядко използват компютри - гласи заключението на нашите статистици.
cepenqk
на 18.01.2008 в 11:18:22 #9Все пак това е извадка
Неделчо Съботинов
на 18.01.2008 в 10:53:14 #8Имай предвид, че София вече не се различава толкова много от Варна, Пловдив и Бургас, а в тези четири града живее на практика половината население на страната. В тези четири града, как мислите, дали само 1 на 4 домакинства има компютър, аз дълбоко се съмнавам.
cepenqk
на 18.01.2008 в 10:46:17 #7Абе хора какви са тия коментари, крайно време е да се разбере, че света не се върти около смешната ни столица и не всеки извън нея има пари вазможности и т.н. да си купи компютър. Изследването е напълно резонно, защото преставяте ли си България не е София !!!
Неделчо Съботинов
на 18.01.2008 в 09:19:14 #6Аз лично в София от над 50 мои познати, не се сещам за никой без настолен компютър, а голям процент от тях имат и лаптоп. Градското и грамотно население е почти напълно екипирано с компютри, но е факт че по селата този процент клони към нула. Компютрите вече са толкова достъпни, колкото и скъп мобилен телефон, но както казва колегата по-долу, мобилката показва класа и социален статус...
kraso
на 18.01.2008 в 09:11:00 #5според мен процента домакинства е доста по-висок. едва ли има човек под 40, който да няма домашен компютър в дома си.
superuser
на 18.01.2008 в 07:23:13 #4Пенчо предпочита да спестява една година и да си купи готин GSM, а не комптютър. GSM-а може да го покаже на аверчетата си и да тупне гордо на масата, а компютъра иска първо да се понаучиш как да го ползваш и едва тогата става полезен.
Ignis Sanat
на 18.01.2008 в 07:23:10 #3http://money.ibox.bg/news/id_123169064 http://news.ibox.bg/news/id_400428896 поне картинките да бяха различни ли кво, ебати елементарните сте
кокиче
на 18.01.2008 в 03:48:29 #2Не мисля ,че компютрите са много скъпи ,дори са достъпни бих казала .Аз моя лаптоп съм си го купила за 550 Е ,преди една година .Напълно прилична цена ,като се има впредвид ,че и един GSM струва толкова.Но за много хора в БГ ,може би тази цена е непоносима.При заплати 300 лева ,/грешка евро /и цени по -високи от тези в ЕС ,много трудно се отделят пари за компютър в БГ
Bulgarian
на 17.01.2008 в 23:51:36 #1С две думи сме информационно гето на бавноразвиващи се.