„Електростарт" АД е сред най-прогресивно развиващите се български компании. Такава, каквато я познаваме днес - с модерна база за работа, техника на световно ниво и професионален екип - е създадена преди 11 години. Когато през 2000 година младите предприемачи инж. Анатоли Димитров и Кирил Аргиров купуват почти фалиралия 40-годишен завод за производство на баластни устройства във Вършец, те си поставят амбициозната цел продукцията им не само да се изнася по света, но да бъде от най-високо качество.

Днес марката „Електростарт", отпечатана върху дроселите за луминисцентни, натриеви, живачни и метал-халогенни лампи, гарантира класата на продуктите. Затова не е изненадващо, че компанията има партньори на четири континента и клиенти в повече от 40 държави.

Ето какво разказва Олег Хадриш от Търговска дирекция, който тази година направи подробен маркетингов анализ на дейността на организацията: „Оказа се, че „Електростарт" държи между 2 и 10% от пазарите, на които работи. В сравнение с нашите конкуренти имаме стабилна позиция. Тя не е голяма, но е устойчива и нека не забравяме, че пазарът е много широко понятие и 2-10% пазарен дял е нещо сериозно, макар цифрата да не звучи така грандиозно като 50 или 60, или 70%. Само в България имаме около 90% от пазарния дял, но това е нормално предвид факта, че ние сме единствените производители на дросели у нас."

Фирмата е една от малкото в страната, която на фона на икономическата ситуация, може да се похвали с увеличаване на продажбите. „Имаме преизпълнение на плана си за първите 6-7 месеца с около 12-15% - коментира господин Хадриш, който е най-успешният търговец на „Електростарт" за първата половина на 2011 г.

Сега има индикации за засилено търсене от страна на нашите клиенти в Европа и смятам, че тази тенденция ще се запази до края на годината", е мнението на младия специалист. Забележителното при него е, че е развил почти целия си професионален опит в екипа на „Електростарт" част от който е вече осем години. Той познава дейността на фирмата доста добре и поема инициативи, осъществява проекти, които да улеснят и оптимизират работата на него и колегите му.

Хадриш отговаря за европейските партньори на организацията, но заедно с това има задълбочено виждане за развитието на пазарите на „Електростарт" в останалите региони. „От април-май тази година, отношенията ни с арабските клиенти се движат във все по-добра посока. В последните месеци имаме изнесени над 10-15 контейнера продукция, което е доста добре - пояснява 30-годишния търговец.

През първите месеци на 2011 г. имаше лек застой на този пазар. Естествено, това се дължеше на притесненията на нашите партньори в Азия какво ще се случи в Северна Африка след избухването на войната в Либия. Знаете - последваха размирици и в съседните държави. Но всичко в този регион вече се успокои и се върна в границите на нормалното, с изключение на Либия. В Саудитска Арабия пък, където са ситуирани някои от нашите най-сериозни клиенти, се наблюдава завишаване на поръчките, което се надяваме да продължи още един-два месеца", разказва Олег Хадриш. Прогнозата му обаче съвсем не е базирана просто на надеждата, а на детайлно познаване на порядките и начина на мислене на партньорите на фирмата от този регион.

Надписът „Произведено в България" в комбинация с търговската марка „Електростарт" започва да придобива все по-голямо значение и за клиентите в Южна Америка. Българската компания развива търговска дейност на латинския континент вече втора година. Краткият срок обаче съвсем не означава, че все още опипват почвата. „Нещата там се развиват доста добре. Особено в Перу, където нашия представител спечели важни търгове.

Единият от тях е конкурсът за осветяване на исторически обекти като легендарния път на инките и комплекса Мачу Пикчу, построен през 15 век. „Изгубеният град" е час от Списъка на световното културно и природно наследство на UNESKO. Разбира се, че сме горди, че от български дросели ще е изградена осветителната система там. И, естествено, се радваме на доброто развитие на пазара в Перу.

Опитваме се да възстановим пазара във Венецуела - там нещата са много непостоянни - и заради клиента, и заради режима на диктатора Уго Чавес. Естествено, разработваме и други пазари в този регион. Нормално е в началото да бъде по-трудно", завършва краткия си анализ на пазарите на „Електростарт" специалистът по продажбите Олег Хадриш, като споменава и мащабния проект, в които компанията инвестира, за да продължи да отговаря на нарастващите изисквания на своите клиенти - а именно подготовката за включване на нови продукти в портфолиото на „Електростарт".