Meta Platforms започна да премахва новинарското съдържание от Facebook и Instagram за потребителите си в Канада като отговор на нов закон, който трябваше да я задължи да плаща на издателите.

Правителството на страната обяви решението за "безотговорно", докато от компанията отбелязаха, че нямат икономически интерес да предлагат медийно съдържание.

Контекст: Битката между онлайн платформите и медиите датира от началото на новия век, ако не и преди това. Първоначално основният проблем беше, че информацията в интернет се разпространява безплатно и така, например, читателите не си купуват вестници. По-късно - с установяването на доминацията на Meta и Google на пазара на дигитална реклама, платформите привлякоха и огромна част от финансовия ресурс, който иначе отиваше към медиите.

Спират новините във Facebook и Instagram в Канада заради нов закон

Спират новините във Facebook и Instagram в Канада заради нов закон

Разпоредбите задължават онлайн гигантите да плащат на издателите за съдържанието

В редица държави мощните издатели опитаха да прокарат законови промени, с които да се промени балансът на силите, но само в Австралия Google и Facebook си плащат - и то след промени в нормативните актове.

Всичко това се случва на фона на сложните отношения между медиите и социалните мрежи - години наред редакциите се съобразяваха с алгоритмите им, за да носи съдържанието им възможно най-голям трафик. След скандалите около избирането на Тръмп и референдума за Брекзит, социалните мрежи започнаха да се дистанцират от новинарското съдържание и да отделят повече ресурси за развлекателните функционалности.

Детайли: Канадският закон не се различава като принцип от австралийския - изисква от големите платформи да се споразумеят с издателите за условията, при които да показват съдържанието им. Според Google обаче в случая разпоредбите поставят цена на всеки линк и в крайна сметка могат да доведат до плащания към сайтове, които не са медийни.

"Средствата за масова информация по свое желание споделят съдържание във Facebook и Instagram, за да разширят своята аудитория и да повишат приходите си от реклама. За разлика от тях, ние знаем, че хората не идват на нашите платформи заради новините", в прав текст заяви ръководителят на отдела за публични политики на Meta в Канада Рейчъл Къран.

Google предлага на топ медии бот, който пише новини

Google предлага на топ медии бот, който пише новини

Демонстрацията е била "смущаваща"

Според данните на компанията едва 3% от съдържанието, което виждат потребителите, са новини и те нямат икономическа стойност за нея.

Gizmodo отбелязва, че независими изследвания показват, че над 50% от канадците признават, че използват социалните мрежи и за да се осведомяват за най-новите събития. Освен това, изчисленията на парламента показват, че, ако спазват закона, Google и Meta общо ще трябва да плащат на медиите не повече от около 250 млн. долара - сума, която трудно може да се определи като непоносимо тегло за мултимилиардни компании.

От друга страна: Въпреки че още преди месеци Meta и Google заплашиха, че ще спрат да показват новини в Канада, когато това реално се случи, реакцията на управляващите в страната беше изключително остра.

Според правителството компанията на Марк Зукърбърг е избрала да блокира достъпа на потребителите си до качествено местно съдържание вместо да си плати дължимото на тези, които го създават. Обществената телевизия CBC на свой ред видя в действията на Meta злоупотреба с пазарното ѝ положение.