Няма друг път на развитие и ако в близките години една компания не е в облака, тя ще загине, заявиха специалисти по време на форум за еволюцията на CRM

Водещата тенденция в сферата на облачните услуги и CRM e фокусът върху клиента - днес именно той ръководи пазара и иска „всичко да се случва тук и сега"

Ако след три години някоя компания не е в облака, тя ще загине. Дотогава всичко ще се пренесе в облака, ще можем да работим мобилно, а данните ще са достъпни от всякакви устройства - телевизори, сет топ бокс, мобилни телефони и т.н.

„Много от нашите клиенти вървят в тази посока. Няма друг път на развитие", категорични бяха експертите от Некст Консулт - риселър за България на облачните CRM решения на световния лидер Salesforce.com. Двете компании организираха в София форум за еволюцията на CRM (управление на взаимоотношенията с клиенти) в платформа за успех.

Водещата тенденция в сферата на облачните услуги и CRM e фокусът върху клиента - днес именно той ръководи пазара и иска „всичко да се случва тук и сега". Другата ясна тенденция, която се откроява отчетливо, е навлизането на удобните за носене устройства, т.нар. „wearables".

„В деня, в който бе представен Apple Watch, от Salesforce.com веднага пуснаха пълна поддръжка за новия продукт. Или с други думи, вече можете да следите всичко от часовника си", каза Орлин Дочев, управляващ партньор на Некст Консулт.

Иво Дрешков, партньор „Софтуерни решения" в компанията, даде пример как екипите на Salesforce.com работят по проекти, чиито цели са напред в бъдещето. „Работи се по проекта за добавена реалност (Augmented Reality), където с помощта на умните очила Google Glass всеки ще бъде свързан в една паралелна реалност. Така към физическия свят се добавя едно допълнително ниво. Технологията вече я има, само е нужна критичната маса потребители, за да стане тя реалност", каза Дрешков.

Добавената реалност е наистина „гореща" тема днес, съгласи се Орлин Дочев. „Ето ви пример: отивате в магазина и чрез смартфона си, благодарение на приложението за Augmented Reality, сканирате стоките, за да откриете кои от тях имат намаление. Това намаление е създадено специално и само за вас, като потребители на Salesforce.com, и за никой друг".

„Да сте свързани с клиентите и да имате персонализирани отношения с тях е тенденция, която придобива все по-голямо значение", продължи Дочев. „Кока Кола, например, работи по проект, при който масовата продукция се превръща в персонализирана. Така съответният клиент може да получи специално създадена за него напитка директно от автомата", допълни той.

Не на последно място, продължава да се задълбочава и тенденцията за конвергенция между отделните устройства. Непрекъснато се появяват нови продукти, в които технологиите се смесват, коментираха експертите от Некст Консулт и Salesforce.com.