Белгийската компания Avesta Battery&Energy Engineering стъпва в България, съобщи премиерът Николай Денков на брифинг днес, предаде БНР. Плановете са инвестицията да възлезе на 1,1 милиарда евро за следващите 3 до 5 години, като държавната помощ ще зависи от конкретните условия по трите проекта.

Бургас е сред трите града, заедно със Стара Загора и Пловдив, включени в проекта.

Проектът предвижда производство на ново поколение твърдофазни литиево-йонни батерии, които намират широко приложение в автомобилната индустрия и в други технологии, уточни премиерът.

В Пловдив ще бъде изградена научно-изследователската база. Заводът за производство ще бъде в Стара Загора, като това е най-голямата част от инвестицията. В Бургас ще се случва самото извличането на метали, които да бъдат влагани отново в производството на батерии.

"Бургас Плаза" се продава на търг от ЧСИ

Първият бургаски мол се продава на търг от ЧСИ

Ще струва най-малко 24,6 млн. лева

Заводът в Бургас ще преработва по 50 хиляди тона отработени батерии на година и ще е най-големият на Балканите. Около 300 души ще работят в производството в морския град, когато то достигне пълния си капацитет, съобщиха от компанията инвеститор. Оперативните разходи и логистиката са ключовите фактори за избора на Бургас, посочиха оттам:

"Изборът на Бургас за нас беше ясен още по време на проучванията в България. Бургас беше на първо място, защото логистиката беше важна. Излазът на море дава много предимства. На Балканите няма съоръжение за рециклиране. Бургас дава достъп до различни пазари на Балканите. Бургас може да се превърна в център на рециклирането".

В производството няма да се ползва никел и кобалт, а рециклирането ще е екологосъобразно, уточни инвеститорът.

Стартът ще бъде даден в Пловдив с изграждането на Научно-изследователски център като до септември трябва да започне строителство. За Бургас и Стара Загора всичко ще зависи от процедурата по издаването на разрешителни. В бизнес плана компанията е заложила срок до 12 месеца за получаване на разрешителни ,така че се очаква в края на през 2024 или началото на 2025 да бъде даден стартът на строителството.

По-рано през годината компанията обяви, че ще инвестира и в съседна Северна Македония.