Германската автомобилна индустрия най-накрая ще получи това, което самата тя не можеше да основе сама: CATL, най-големият в света производител на батерии за електромобили, увеличи значително планирания капацитет на първата си европейска фабрика, която ще бъде построена в източна Германия.
CATL иска да увеличи производството далеч над първоначалната си цел и да я постигне още през 2022 г, казва Матиас Центграф, директор за Европа, цитиран от Handelsblatt. Настоящият план гласи, че първата стъпка ще бъде 11 гигаватчаса, а до 2026 г. капацитетът да стане трицифрен.
Това ще направи германската фабрика по-голяма дори от "Гигафабриката" на Tesla, която има общ капацитет от 20 гигаватчаса. Заводът в щата Невада, управляван заедно с японската Panasonic, ще увеличи производството на годишна база до 35 гигаватчаса.
Германските автомобилни производители VW, BMW и Mercedes, както и техните доставчици, не инвестират достатъчно в технолигията. Bosch, най-големият производител на компоненти, се отказа от изграждането на собствен завод за батерии заради високите разходи за инвестицията. Усилията на ЕС за създаването на евроалианс прогресират твърде бавно.
CATL, или Contemporary Amperex Technology Ltd, очаква огромен растеж на пазара на електромобили в Европа заради новите ограничения на ЕС за замърсяването на въздуха, които ще влязат в сила от 2030 г.
Средните емисии от гамата автомобили на всеки производител трябва да са със 37,5 процента по-ниски през 2030 г. спрямо нивата от 2021 г. - лимит, който изглежда невъзможен, ако се разчита само на конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене. Затова производителите забързват пускането на електрически модели и ще имат нужда от батерии.
BMW планира да получи батерии от CATL на стойност €4 милиарда през следващите няколко години и около €1,5 милиарда от тях ще дойдат от завода в Германия. Миналата година VW пък сключи договори за батерии на стойност €48 милиарда с CATL, LG Chem и Samsung SDI.
CATL успя да получи лидерската позиция в конкурентния пазар за едва седем години, изпреварвайки Panasonic през 2018 г. Китайската компания успява да спечели и от правителствената подкрепа у дома.
Според Центграф фактът, че първият завод за батерии в Германия ще бъде построен от китайска компания отразява обстоятелството, че никое местно дружество "не смее да го направи".
Първата копка на завода ще бъде тази пролет, а производството ще започне през 2021.