Има голям интерес от няколко компании за изграждане на завод за батерии в България, след разговори в САЩ и в Европа . Това каза вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев по време на парламентарния контрол днес.

Василев обясни, че литиево-йонните батерии имат живот от 7500 цикъла на зареждане. Батериите тип цинк-въздух са с 9000 цикъла на зареждане, а има батерии на база желязо и електролит, които са с живот 25 000 цикъла. "Говорим за минимум 10-15 години употреба.

Батериите идват на цени, значително по-ниски отпреди две-три години. Ние обаче заявихме много ясно, че идеята не е да се купят батерии, а да имаме заводи за батерии и да заменим един местен ресурс с друг местен ресурс, а не с внос", каза финансовият министър.

Батериите ще се намират в подстанциите на Електроенергийния системен оператор (ЕСО). Работниците от централите ще бъдат назначени на работа в заводите за батерии след обучения и със справедливи възнаграждения, каза още министърът.

Основни акценти в Националния план за възстановяване и устойчивост са увеличаване на възможността за съхранение на енергия и разширение на базовите мощности, каквито са геотермалните централи, заяви вицепремиерът.

България е поела вече ангажимент за намаление с 40% на въглеродния отпечатък на комплекса "ТЕЦ Марица изток" и затваряне на ТЕЦ-и, които не отговорят на екостандартите. "Няма друг ангажимент за затваряне на мощности, защото зимният пик за ползване на енергийни мощности у нас е с 2000-2500 мегавата по-висок от летния", добави Асен Василев.

Проучени са възможностите за разширение на ПАВЕЦ "Чариа", но това няма да стане с пари от Националния план за възстановяване и устойчивост, каза още Василев.

Първата европейска гигафабрика за батерии отваря в Швеция. Двама бивши служители на Tesla са в основата й

Първата европейска гигафабрика за батерии отваря в Швеция. Двама бивши служители на Tesla са в основата й

Ше се произвеждат батерии за захранване на един милион електрически превозни средства годишно