"Това, което прави Панама, е Панамският канал. Суец е най-големият източник на приходи за Египет. Откриването на нов канал, паралелен на Босфора, е моята мечта. По Божията воля Канал Истанбул ще бъде още еднa глътка свеж въздух за нашия град".

Тези думи на турския президент Реджеп Тайип Ердоган подчертават значението на вероятно най-амбициозния му мегапроект - изграждането на нов плавателен канал близо до мегаполиса Истанбул, който да свърже Черно с Мраморно и Средиземно море.

Замисляна за пръв път от султан Сюлейман Великолепни през 16 век, идеята за новия морски път е мечта на редица османски владетели и съвременни турски държавници, но без да се стигне до нищо конкретно.

Снимка 396121

Източник: TRT World

Ердоган я възражда, придавайки й съвсем конкретни измерения. Новият морски път ще бъде дълъг 45 км, дълбок 25 м, а ширината му ще е между 250 м и 1000 м. Той ще започва от лагуната на Кючукчекмедже на Мраморно море през язовира Сазлъдере до езерото Дурусу и черноморския бряг. Почвата, изкопана за канала, ще се използва за създаването на 3 изкуствени острова в Мраморно море.

Задачата на Канал Истанбул е сериозно да облекчи нарастващия трафик през Босфора - един от най-натоварените морски пътища в света, през който са преминали над 50 000 плавателни съда през 2017 г. Корабите често трябва да чакат с дни, преди да влязат в протока.

"Ще сложим край на тежкото бреме на трафика през Босфора. Нашата цел е между 130 и 160 кораба (на ден, б.р.) да минават през Канал Истанбул", казва Ердоган по време на представянето на проекта през 2011 г.

Новият воден път трябва да облекчи огромния трафик през Босфора

Източник: Getty Images

Новият воден път трябва да облекчи огромния трафик през Босфора

Но водният път има и друга, не по-малко важна задача: да намали риска, създаван от кораби, пренасящи опасни товари (най-вече петролни и газови танкери) през Босфора.

Каналът ще бъде достатъчно широк и дълбок, за да преминават супертанкери, големи контейнеровози и дори подводници. В изграждането му ще бъдат ангажирани 5000 души, а завършването му ще създаде още 1000 работни места. Цената на грандиозното съоръжение ще е между 16 и 20 млрд. долара.

Новият морски път е най-големият строителен проект в историята на съвременна Турция. С прокопаването му западната част на Истанбул ще се превърне в остров между Европа и Азия. "Истанбул ще стане град, през който минават 2 морета. Град с два полуострова и остров", гордо заявява турският президент.

Над канала ще преминават 10 моста

Над канала ще преминават 10 моста

При Черно море ще бъде изградено контейнерно пристанище и бърза връзка с новото огромно летище на Истанбул, както и нова магистрала, превръщайки района във важен център за пренос на товари между Европа и Азия.

За разлика от Босфора, преминаването през новия морски път ще бъде платено. "Ще печели пари, а корабите ще го използват. Те ще плащат такси, за да го използват", убеден е Мехмет Акарджа, ръководител на турската генерална дирекция за пресата и информация и съветник на президента.

Над канала ще преминават 10 моста, магистрали и високоскоростни жп линии, a районът около него ще се урбанизира. Около водния път ще се появи нова градска зона с пристанища, логистични центрове, огромни зелени площи, луксозни жилищни и търговски имоти.

Около канала ще се появи нова жилищна и търговска зона

Източник: Canal Istanbul

Около канала ще се появи нова жилищна и търговска зона

"С урбанистичните проекти, които ще бъдат реализирани по протежението на канала, целим да създадем по-добри и по-модерни условия на живот за нашите граждани", твърди тypcĸият миниcтъp нa тpaнcпopтa и мopeплaвaнeтo Axмeт Apcлaн.

Ердоган е нетърпелив да започне реалното изпълнение на най-грандиозния му проект, който трябва да бъде завършен до 2023 г. за 100-годишния юбилей на турската република. "Канал Истанбул се забави твърде много. Ще проведем тръжна процедура за него през 2019 г. и ще започнем процеса", заяви президентът по време на партийна среща в Анкара.

Но не всички са толкова въодушевени. Природозащитници, геолози и урбанисти предупреждават, че каналът застрашава екологичния баланс между Черно и Мраморно море, може да има тежки последици за почвите, местната флора и фауна и заплашва водоснабдяването на Истанбул. Еколозите твърдят, че морският път ще навреди на екосистемата дотолкова, че мегаполисът може да стане необитаем.

Икономическата жизнеспособност на проекта също е под въпрос. Строителството му идва в сложен период за Турция, когато компаниите са сериозно задлъжнели, инфлацията е висока, а турската лира е далеч от най-добрата си форма. Икономисти предупреждават, че страната е в период на "болезнена рецесия".

Водният път и околната инфраструктура ще се финансират чрез държавни средства, публично-частни партньорства и концесионни договори. Мнозина се питат дали Турция може да си позволи подобен проект и дали той реално ще се осъществи. "Канал Истанбул няма никакъв смисъл и ще бъде невъзможно да се финансира", твърди Рефет Гуркайнак, професор по икономика в Университета Билкент в Анкара.

Турските власти са сигурни, че през водния път ще преминават достатъчно кораби, за да бъде печеливш, очаквайки да генерира приходи от 8 милиарда долара годишно. Но защо корабните компании да плащат, щом могат да минат безплатно през Босфора, който е само на 30-тина километра?

"За разлика от Египет и Панама, Турция вече има естествен морски път, така че защо да се харчат милиарди долари за такава фантазия?", пише Серкан Демирташ в Hurriyet Daily News.